Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
13 files van totaal 43 km

Bestuurder dodelijk ongeval sluizencomplex Terneuzen had epilepsie

Toegevoegd: 03-05-2024, 13.52 uur
Uit onderzoek bleek dat de vrouw leed aan epilepsie.
Uit onderzoek bleek dat de vrouw leed aan epilepsie.
© Foto: Remi Mesu
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG – Het Openbaar Ministerie heeft een taakstraf van 240 uur en een rijontzegging van 4 jaar geëist voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval op het sluizencomplex in Terneuzen in 2021. De verdachte zou medisch gezien niet mogen rijden.


In de ochtend van 5 november 2021 reed een werkbusje van schoonmaakbedrijf CSU met vijf inzittenden bij de Westsluis in Terneuzen door de slagbomen, reed de kolk in en kwam acht meter lager terecht op de bolder van een binnenvaartschip. De toen 25-jarige Tanjo Funk kwam daarbij om het leven. De overige inzittenden kwam er met ernstige verwondingen levend vanaf en werden afgevoerd naar het ziekenhuis. Vandaag diende voor de rechtbank in Middelburg de zaak tegen de bestuurster van het busje, de 40-jarige M. B. uit Hoek en werd duidelijk hoe het dramatische ongeval heeft kunnen gebeuren.

Ze waren op weg naar een vakantiepark in Nieuwvliet om daar de bungalows schoon te maken en B. leed aan paniekaanvallen en hyperventilatie. Die paniekaanvallen kreeg ze zelfs meerdere keren per dag en daar had ze medicijnen voor. Haar collega's wisten ervan en als er zich zo'n aanval aandiende, dan stopte ze het busje, snoof wat frisse lucht nam een 'pufje' en  dan ging het verder. Haar werkgever wist daar van.

Op de bewuste dag ging het dramatisch mis. Volgens haar collega's in de bus zat ze verstard en stokstijf achter het stuur, was ze niet aanspreekbaar en reageerde ze nergens op. ,,Ze was helemaal weg'', zei een van de slachtoffers. Uiteindelijk  bleek uit onderzoek - na het ongeval-   de vrouw niet aan paniekaanvallen te lijden, maar had ze een vorm van epilepsie met als kenmerk een verminderd bewustzijn.  In zijn requisitoir verbaasde de officier van justitie zich erover dat de vrouw ondanks alles was blijven rijden. Diverse keren had ze het bij haar werkgever aangekaart maar die kwam niet verder dan dat er weinig chauffeurs waren en dat - als de paniekaanval was afgelopen en het busje aan de kant was gezet -het verder goed was. In de optiek van de aanklager heeft CSU dan ook nooit haar verantwoordelijkheid genomen en na het ongeval nauwelijks gereageerd. Een vertegenwoordiger van haar werkgever was niet op de zitting aanwezig. ,,U heeft zelf het risico  genomen en zelf aanvaard'', hield de aanklager B. voor. ,,De kern van het verwijt is dat u niet achter het stuur had moeten kruipen''. Rekening houdend met onder meer het tijdsverloop en de houding van haar werkgever eiste hij een taakstraf van 240 uur en een rijontzegging van vier jaar. Het rijbewijs is door overigens het CBR al ongeldig verklaard.

De rechtbank zal op 17 mei uitspraak doen in deze zaak.

 


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Lentezon (4-5-2024 om 16:27)
Dit schrijft het CBR voor : Heeft u al een rijbewijs en heeft u een epileptische aanval gehad? Dan moet u 6 maanden aanvalsvrij zijn voordat u weer mag rijden. Heeft u twee of meer epileptische aanvallen gehad, dan moet u 12 maanden aanvalsvrij zijn voordat u weer mag rijden. Na die periode vult u een Gezondheidsverklaring in bij het CBR.
Middelburger (4-5-2024 om 07:28)
Mijn hond heeft ook epilepsie, en als je het van jezelf weet ben je niet verstandig bezig om auto te gaan rijden. Een aanval kan zich, erg plotseling, aandoen. Van Partieel tot de gegeneraliseerde tonisch-clonische vorm (omvallen etc). Partiële epilepsie uit zich in het afwezig zijn omdat er maar één hersenhelft betrokken is bij het misvuren van de neuronen, in principe is dan alles op z'n automaat en kan een 'echte' aanval zich vrij snel daarna aandienen. Mijn hond krijgt 2 soorten medicijnen hiervoor, naar een neurologisch specialist geweest, maar aanvallen komen en gaan wanneer je het niet verwacht. Medicijnen nemen het niet weg en onderdrukken het ook niet. Zelf moet je ook weten wat je wel en niet kunt.
Kees (3-5-2024 om 19:49)
@Henk, die zelfverantwoordelijkheid snap ik wel maar als jouw leidingevende zegt dat ze niks kunnen doen vanwege "personeelstekort" en je bent zelf niet mondig genoeg om te weigeren (werkweigering?) dan ga je gewoon door toch? Daarnaast wist CSU dat ze een beperking had maar hebben hier niets mee gedaan? Het voelt dan wel erg goedkoop van CSU om niemand te sturen voor tekst en uitleg en er zelf mee weg te komen terwijl zij van de situatie afwisten en dus daar nalatig in zijn geweest om de juiste beslissingingen/verantwoordelijkheid hierin te nemen en dus AL hun medewerkers die in die bus zaten te beschermen! Helaas zijn er inderdaad alleen maar verliezers in deze zaak!
Henk (3-5-2024 om 18:19)
@Oneerlijk: je hebt wel een punt, maar je blijft als bestuurder zelf verantwoordelijk. Het trieste bij dit soort ongevallen is dat er altijd alleen maar verliezers zijn.
Oneerlijk (3-5-2024 om 14:36)
zij heeft plichtsgetrouw haar werk gedaan en wat er van haar verwacht werd, haar werkgever had hier beter over na moeten denken maar dat maakt ze allemaal geen zak uit, zo lang er maar geld binnenkomt en lekker de werknemers uitwringen
Cookie-instellingen beheren