Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
19 files van totaal 68 km

Bikers

 
Zeeland is in de zomer van 2002 met een toch wel bijzonder manier van surveilleren gestart: het surveilleren per mountainbike. In de zomer van 2002 startten 25 'bikers' met de cursus. In Goes, Middelburg en Vlissingen zijn de bikers al geruime tijd actief. De politie van Terneuzen beschikt inmiddels ook al langere tijd over bike-surveillanten. Dat de bikers hun dienst bewijzen mag duidelijk zijn: in Goes zijn de 8 bikers goed voor 60% van alle aanhoudingen.


De hoofdtaak van de mountainbike-surveillance is het surveilleren in gebieden die slecht of niet bereikbaar zijn voor vierwielvoertuigen. Dit kan variëren van de drukke binnenstad, winkelcentra, groenstroken en woonwijken tot recreatiegebieden. De bikers kunnen vaak snel en efficiënt reageren op 112-hulpverzoeken. Daarnaast kunnen ze gemakkelijk toezicht houden en evenementen begeleiden.

Het rijden op een fiets heeft diverse voordelen ten opzichte van het surveilleren per auto of motor. Vanaf de fiets heeft de biker vaak een beter zicht en wordt bijvoorbeeld een brandlucht of het geluid van glasgerinkel van een inbraak beter opgemerkt. Daarnaast heeft het voordelen voor het imago van de politie; de agenten zitten immers niet achter een stoffig bureau maar tussen de mensen in bijvoorbeeld het stadscentrum. Het fenomeen meer blauw op straat komt met de blauwe bikeruniformen ook positief naar voren.

Doordat surveilleren op een mountainbike toch net even wat anders is dan het surveilleren in een surveillancewagen vergt dit de nodige ervaring, flexibiliteit, sportiviteit en doorzettingsvermogen. Het surveilleren vindt immers niet alleen plaats tijdens de zomermaanden. Ook in de winter en herfst, dus ook wanneer het weer minder aantrekkelijk is, zit men op de bike.

Het Korps Hollands-Midden heeft met behulp van Amerikaanse collega’s een eigen Bikepatrol opleiding ontwikkeld. Deze wordt in Nederland gezien als de standaard van wat een agent op de fiets moet kunnen. Deze training duurt 4 of 5 dagen waarbij op verschillende locaties de benodigde vaardigheden wordt aangeleerd. In deze cursus komen onder andere het beheersen van de fiets, het rijden in een groep, het surveilleren tijdens duisternis, het verkeersgevaar en diverse rij- en obstakeltechnieken naar voren. Naast deze basisopleiding moeten bikers over het algemeen gezien twee maal per jaar naar een oefendag.

De basiscursus is meer dan alleen maar leren fietsen. Het rijden op een mountainbike is iets anders dan op een “gewone”fiets. Er wordt tijdens de cursus ook veel aandacht geschonken aan het voorkomen van blessures. En natuurlijk staat ook het veilig werken in druk verkeer hoog op de agenda. Bovendien wordt geleerd hoe de mountainbike te gebruiken bij aanhoudingen, ongevallen, zoekacties, grootschalig optreden en nog veel meer.

Het surveilleren per mountainbike heeft niet alleen voordelen, er zijn wat kleine puntjes die niet altijd even handig zijn. Een voorbeeld hiervan is het feit dat mountainbikes niet zijn uitgerust met een zwaailicht en sirene. Men hoort de bikers dus vaak niet direct aankomen. Ook kunnen arrestanten niet direct afgevoerd worden. Hiervoor is een surveillancewagen nodig. Mountainbikers mogen overigens wél in het voetgangersgebied fietsen. Uiteraard gebeurt dit, met het oog op de veiligheid, alleen waar nodig.


« Ga terug


Cookie-instellingen beheren