Reddingsbrigade

In een waterrijke provincie als Zeeland zijn natuurlijk veel reddingsbrigades actief. Via deze pagina vindt u een overzicht van alle reddingsbrigades en strandposten in Zeeland. Wij maken op deze pagina een onderscheid tussen strandwacht en reddingsbrigade. Reddingsbrigades kenmerken zich door het verzorgen van lessen zwemmend redden in het zwembad. Zij hebben in sommige gevallen een bewakingstaak bij evenementen en/of beschikken over een rampeneenheid. Niet alle reddingsbrigades hebben echter ook een specifiek stuk kustlijn dat bewaakt wordt middels één of meerdere strandwachtposten.

Rampenploegen
Reddingsbrigade Nederland, de overkoepelende organisatie van reddingsbrigades in Nederland, beschikt in totaal over 90 reddingseenheden en 1.700 getrainde vrijwilligers, die het hele jaar door 24 uur per dag kunnen worden ingezet voor overstromingen of andere grote waterrampen. Een reddingseenheid bestaat onder meer uit een reddingsboot die speciaal geschikt is voor redding en evacuatie bij hoog water in bewoond gebied en een daarvoor opgeleide en geoefende bemanning. Zij zijn binnen een uur na alarmering gereed voor inzet in heel Nederland.

Kies een reddingsbrigade:
- Domburg
- Goes
- Middelburg (Van Dixhoornbrigade)
- Oostburg (West-Zeeuws-Vlaanderen)
- Terneuzen
- Vlissingen (Stavermanbrigade)
- Vrouwenpolder
- Zierikzee

Kies een organisatie:
- RSG Safety (Zeeuws-Vlaanderen)
- Stichting Strandexploitatie Veere