Banjaardstrand

Het Banjaardstrand op het eiland Noord-Beveland is ruim drie kilometer lang en op sommige plaatsen 500 meter breed. Sinds 2007 wappert op het Banjaardstrand de “Blauwe Vlag”, een internationaal keurmerk voor een veilig en schoon strand. In het seizoen 2008 ontving het Banjaardstrand de kwalificatie “Zeer schoon“ van de “Stichting Nederland Schoon”. Noord-Beveland heeft daarmee een van de schoonste stranden van Nederland.

Somds 2 juli 2005 wordt het strandje bewaakt door leden van zowel de Goese als de Domburgse reddingsbrigade. Tijdens de raadsvergadering van 4 maart 2004 heeft de gemeenteraad van Noord-Beveland besloten om een reddingsbrigade voor het Banjaardstrand in het leven te roepen. De reddingsbrigade zou tijdens de zomermaanden hulpverleningstaken moeten gaan verrichten.

Naar aanleiding hiervan zijn in de herfst van 2004 onderhandelingen gestart met de Goese reddingsbrigade. Begin 2005 heeft de Reddingsbrigade Domburg zich erbij gevoegd. Uit de besprekingen komt naar voren dat er voldoende leden van beide reddingsbrigades bereid en beschikbaar zijn om actief te zijn op het Banjaardstrand gedurende de zomermaanden. Hiermee zijn de mogelijkheden aanwezig om een volwaardige professionele reddingsbrigade op Noord-Beveland te kunnen realiseren.

Het strand wordt in de maanden juli en augustus tussen 11.00 en 19.00 uur beveiligd. De strandwacht waakt dagelijks met strand- en bootpatrouilles over uw veiligheid op en in het water. Echter, ondanks hun aanwezigheid blijft de zee en met name de stroming een voortdurend gevaar. Laat uw kinderen daarom nooit zonder toezicht zwemmen of spelen in zee.

Honden zijn mits aangelijnd ook overdag welkom op het strand. Paardrijden is vanaf 1 mei tot en met 1 oktober niet toegestaan. Kampvuren en het gebruik van een barbecue is zowel overdag als ’s nacht niet toegestaan. De Banjaard heeft geen strandgedeelte voor naturisten. Stuntvliegeren ( twee of meer lijnen) is alleen in de aangewezen strandvakken toegestaan.

« Ga terug