1 file van totaal 3 km

Domburg

De Domburgse reddingsbrigade kent een lange geschiedenis. Deze reddingsbrigade werd in 1973 opgericht om er voor te zorgen dat de veiligheid van de badgasten extra gewaarborgd kon worden.

Sinds 1974 zijn de leden van de Domburgse reddingsbrigade naast het opleiden en trainen tijdens de wintermaanden ook in de zomermaanden actief. Vanaf dat moment had men de beschikking over een kleine reddingspost. Toen had men nog niet de beschikking over een snelle reddingsboot.

Later kreeg men wel de beschikking over een snelle boot en ook werd een nieuwe post opgeleverd. Onlangs werd echter de strandwacht in de gemeente Veere op de schop genomen. Dat betekende uiteindelijk dat Domburg geen eigen vaste strandwachtpost meer had.

Na een tijdje in een soort dip te hebben gezeten keerde de Domburgse reddingsbrigade in 2005 terug met een eigen strandwachtpost. Samen met de reddingsbrigade van Goes werd een post opgezet op het Banjaardstrand in de gemeente Noord-Beveland.

Naast de strandwacht is de Domburgse reddingsbrigade overigens altijd actief geweest in het opleiden en trainen van de leden. Dit gebeurd tot op de dag van vandaag in het zwembad "De Parel" in Domburg.

In het zwembad wordt onder andere de zwemconditie op peil gehouden en de basiskennis op het gebied van zwemmend redden vergroot. In het zwembad worden opleidingen gegeven voor de officiële diploma's en brevetten van de overkoepelende organisatie Reddingsbrigades Nederland (RedNed).

Meer informatie over de Domburgse reddingsbrigade vindt u op de eigen website van deze vereniging: www.domburgsereddingsbrigade.nl.

« Ga terug