Vrouwenpolder

Halfverwege de jaren '70 ontstond er een behoefte aan bewaking van het Vrouwenpolderse strand in de weekeinden gedurende het zomerseizoen. Een kleine groep enthousiastelingen richtte hiervoor in 1976 Reddingsbrigade Vrouwenpolder op welke met behulp van vrijwilligers deze taak op zich nam. De brigade opereerde onder de hoede van het VVV. Later heeft het VVV het beheer van de stranden overgedragen aan de Stichting strandexploitatie Vrouwenpolder (tegenwoordig Stichting Strandexploitatie Walcheren).

Om wat meer structuur te krijgen in de brigade zelf is op 22 augustus 1988 de Vereniging Reddingsbrigade Vrouwenpolder opgericht. De vereniging is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen (KNBRD). De doelstelling van deze bond is "het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood in de ruimste zin van het woord.

In de loop der jaren bleek dat bewaking van het strand niet meer alleen in de weekeinden nodig was maar ook doordeweeks. Omdat de brigade hiervoor niet voldoende mensen kon leveren werd dit werk opgepakt door de (betaalde) strandwachten die zich tot die tijd voornamelijk hadden bezig gehouden met het onderhoud van het strand.

Tot 2005 was de voornaamste taak van Reddingsbrigade Vrouwenpolder het bewaken van en later een bijdrage leveren aan de bewaking van het Vrouwenpolderse strand. Dit werd gedaan met behulp van vrijwilligers welke door de brigade zelf werden opgeleid.

In 2005 heeft een grote groep strandwacht die al werkzaam waren op de stranden van Oostkapelle en Domburg zich aangesloten bij de brigade. Hierdoor is de omschrijving van de taak van Reddingsbrigade Vrouwenpolder nogal veranderd.

Er kan nu gezegd worden dat de brigade zich bezig houdt met het op peil brengen en/of houden van de vaardigheden van een groot aantal strandwachten welke werkzaam zijn op de stranden van Vrouwenpolder, Oostkapelle en Domburg.

Om de conditie en vaardigheden op peil te houden oefenen de leden van Reddingsbrigade Vrouwenpolder gedurende het zomerseizoen elke vrijdagavond op het strand. In het winterseizoen wordt er bijna elke vrijdagavonden getraind in het stadsgewestelijke zwembad van Vlissingen en Middelburg.

Wilt u meer informatie over deze reddingsbrigade? Bel dan met 0118-616017 of e-mail met [email protected]. Deze brigade heeft ook een eigen website: http://www.reddingsbrigade.net/rbvrouwenpolder/.

« Ga terug