Nieuwe blusauto sHeer Arendskerke

Toegevoegd: 12-09-2010, 17.58 uur
De nieuwe 19-4740 komt uit een vol rook staande kazerne tevoorschijn.
© Foto: Erik Schwartz
Door: Brandweer Goes

'S-HEER ARENDSKERKE - Burgemeester Van der Zaag stelde zaterdagochtend de nieuwe tankautospuit voor de brandweerpost 's-Heer Arendskerke officieel in dienst.

Op een prachtig zonnige najaarsochtend verzamelden zich tientallen genodigden in het Heer Arendhuis aan de Toringring in 's-Heer Arendskerke. Nadat Van der Zaag met enige vertraging (vanwege zijn drukke agenda, o.a. vanwege Nationale Monumentendag) arriveerde, kon het officiële gedeelte van het programma beginnen.

Groepsleider Arco Wiskerke van de post 's-Heer Arendskerke maakte van de gelegenheid gebruik om alle, bij de aanschaf van de nieuwe aanwinst betrokken partijen, te bedanken voor de goede samenwerking in het voortraject. Commandant André Willemstein merkte op dat de Goese brandweer vrij lange afschrijvingstermijnen op de voertuigen hanteert.

Voor een tankautospuit staat een afschrijvingstermijn van 15 jaar, maar de oude tankautospuit van 's-Heer Arendskerke heeft ruim 17 jaar dienst gedaan en blijft nog enkele jaren dienst doen als reservevoertuig op de hoofdpost aan de Oranjeweg.

Burgemeester Van der Zaag refereerde kort aan de moeilijke tijden die de post 's-Heer Arendskerke achter de rug heeft. Zo´n anderhalf jaar geleden stond het voortbestaan van de post immers nog ter discussie. Eén van de voorwaarden om de post toch in stand te houden was een acceptabele bezetting.

Recentelijk zijn enkele nieuwe vrijwilligers in dienst getreden op het dorp. De dagbezetting is verbeterd doordat een brandweerman uit Kamperland nu tijdens kantooruren uitrukt in 's-Heer Arendskerke. Hij werkt overdag op bedrijventerrein Eindewege. Desondanks blijven nieuwe vrijwilligers welkom en dus riep Van der Zaag de bevolking van 's-Heer Arendskerke op om toch vooral een vrijwilligersjob bij de brandweer te overwegen.

Na de overdracht van de sleutels van het voertuig aan Van der Zaag toog het gezelschap naar buiten. De burgemeester liet daar, onder begeleiding van groepsleider Arco Wiskerke, een oude brandweersirene loeien met als doel het nieuwe voertuig uit te laten rukken. De burgemeester draaide echter de verkeerde kant op. Het gevolg was dat het oude voertuig (bestuurd door de 's-Heer Arendskerkse brandweernestor Nieuwenhuize) naar buiten kwam. Dat werd snel hersteld en een paar minuten later klonk de sirene van de nieuwe 19-4740 over de Torenring.

Het nieuwe voertuig voldoet aan alle actuele eisen op brandweer- ARBO- en milieugebied. De tankautospuit is aangeschaft binnen een mantelovereenkomst waarbinnen meerdere Zeeuwse tankautospuiten zijn aangeschaft voor o.a. de gemeente Reimerswaal, Kapelle, Schouwen-Duiveland en de Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen-Middelburg. Van vrijwel al die korpsen waren dan ook vertegenwoordigers naar de overdracht gekomen.

Na het officiële deel van het programma kreeg iedereen de gelegenheid om het voertuig onder de loep te nemen.

HH (13-9-2010 om 22:07)
Ziet er goed uit Arco, gefeliciteerd
Tholen (12-9-2010 om 20:23)
Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst!