Zeer forse brand legt fabrieksgebouw in de as

Toegevoegd: 15-05-2005, 03.06 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]
KRABBENDIJKE - Een zeer forse brand heeft in de nacht van zaterdag op zondag een groot leegstaand fabrieksgebouw in de as gelegd. De brandweer had uren nodig om de brand te blussen.

Rond kwart over twaalf 's nachts kwamen bij de Zeeuwse alarmcentrale diverse meldingen binnen dat er vlammen en rook te zien waren in een loods aan de Doelstraat in het Zuid-Bevelandse Krabbendijke. Daarop werd de blusgroep Krabbendijke gealarmeerd.

Toen de bemanning van deze ploeg naar de kazerne reed zag men al een forse vuurzee en zodoende schaalde de bevelvoerder van de TAS 4745 direct op naar "middelbrand" toen het voertuig zich inmeldde. Inmiddels ging de OVD 4795 op aanraden van de alarmcentrale en de bevelvoerder van de tankautospuit 4745 ook onder prioriteit één ter plaatse. In eerste instantie reed deze immers onder prioriteit twee.

Vanwege het sein "middelbrand" werd de TAS 4747 gealarmeerd. Ook rukte het HV-voertuig 4771 uit. Inmiddels werd ook de HOVD 4794 richting het incident gestuurd en nam de rookontwikkeling vanuit het pand steeds verder toe.

Toen het eerste brandweervoertuig ter plaatse kwam, bleek dat de brand woedde in een oude fabriekshal met daarbij enkele andere vertrekken. De fabriek werd tot enige tijd terug gebruikt door chipsfabrikant Croky. Later vestigden zich enkele kleine bedrijfjes in het pand. Het pand werd nu niet echt meer gebruikt en zou vermoedelijk deze zomer gesloopt worden.

Toen het tweede brandweervoertuig, de 4747, ter plaatse kwam waren de collega's van Krabbendijke al bezig met het afleggen van diverse stralen. Samen startten zij met het blussen van het pand, dat imiddels al in lichterlaaie stond.

Vanwege de toenemende omvang van de brand en de grootte van het pand schaald de Officier Van Dienst 4795 bij aankomst vrijwel direct op naar het sein "grote brand". Daarop alarmeerden de centralisten van de alarmcentrale de tankautospuit 4735, de ambulance 7303 en de VC 4292. Ook werden inmiddels de OVD-G 7397 en de ROGS 4390 ingelicht over de brand.

Rond tien voor één werd de haakarmvoertuig 4561 ter plaatse gevraagd met de ademluchtcontainer 4388. Inmiddels was het dak al grotendeels verwoest en sprak men al over instortingsgevaar. Het publiek werd daarom op een steeds grotere afstand van de brand gehouden.

Inmiddels werd ook de hulp ingeroepen van de ladderwagen 4750. Toen dit voertuig ter plaatse kwam werd meteen gestart met het opbouwen van het voertuig in verband met de vlammen die immers nog steeds zichtbaar waren in de bovenste verdieping van het pand en op het dak.

De coördinatie van het incident werd inmiddels ook beter opgezet en de OVD-P, de OVD-G 7397, de HOVD-B 4794 en de OVD-B 4795 verzamelden zich in de verbindings-/commandowagen om aldaar een CTPI te vormen. CTPI staat voor Coördinatie Team Plaats Incident.

Rond half twee werd het haakarmvoertuig 4567 ook ter plaatse gevraagd bij het incident. Dit voertuig moest de commandohaakarmbakcontainer 4290 ter plaatse brengen. Het CTPI werd hierheen verplaatst toen de bak was aangekomen. De VC was immers ook nodig voor de radiocommunicatie.

Inmiddels was de brand steeds verder geblust en stonden inmiddels vele stralen gericht op het complex. Nog steeds was sprake van mogelijk instortingsgevaar, maar inmiddels was ook sprake van een tweede risico: het vrijkomen van asbest. De ROGS heeft ter plaatse metingen vericht. Er kwam geen asbest vrij.

De brand zou zijn ontstaan door brandstichting. Getuigen zouden, even voordat de brand werd opgemerkt, twee jongens hebben zien rennen door de straat waarin de loods gevestigd was.

Bij de brand is niemand gewond geraakt. Onderzoek zal moeten uitwijzen of brandstichting inderdaad de oorzaak was van de brand. Ook zal de schade aan het pand nog precies bekeken moeten worden. Het nablussen nam nog enkele uren in beslag.