Zes politiehonden krijgen spectaculaire keuring in Clinge

Toegevoegd: 13-10-2006, 16.11 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
CLINGE – De afdeling Zeeland van de Koninklijke Nederlandse Politiehonden Vereniging (KNPV) houdt zaterdag 14 oktober een keuring voor politiehonden.

De keuring begint om 9.00 uur op het terrein van de politiehondenvereniging Saeftinghe aan de Bisschoppendreef in Clinge.

Aan deze keuring doen zes honden mee, die opgaan voor het certificaat politiehond 1. De honden worden onder andere getoetst op een hele reeks onderdelen. In het ochtendprogramma: springen, volgoefeningen, het opzoeken van kleine voorwerpen, het weigeren van aangeboden voedsel en voedsel wat op het terrein verspreid ligt. Ook moeten de honden helpen bij het transporteren van een arrestant, en het opzoeken en aanblaffen van een voorwerp of persoon in het bos.

In het middagprogramma volgen de spectaculaire pakwerkoefeningen, waaronder het tot staan brengen van een verdacht persoon die zich met een stok verweert, gevolgd door een transport, het schotstellen, het terugroepen van een ingezette hond, het fietsstellen en tot slot de schijnaanval waarbij de pakwerker zich overgeeft en stil blijft staan. Het middagprogramma begint om 13.30 uur.