Evacuatie na bommelding Hulst ten einde

Toegevoegd: 13-03-2007, 15.20 uur

De video wordt ingeladen...

HULST - Enkele straten, woningen en de bilbliotheek in Hulst zijn dinsdag tien uur ontruimd vanwege een bommelding. De 34-jarige man die vanochtend de directeur van Woningstichting Hulst gijzelde, zou in zijn woning explosieven hebben verstopt. De evacuatie is inmiddels ten einde.

Gijzelnemer
Tijdens een persconferentie rond 17.00 uur heeft de gemeente Hulst bekend gemaakt dat de man rond kwart voor elf het kantoor van de woningstichting binnenging. Hij zou met een fles benzine over een toonbank zijn gesprongen, zichzelf en de omgeving hebben overgoten met benzine en gedreigd hebben zichzelf met een aansteker in brand te steken. Hij gijzelde daarbij directeur J. Valkx van de woningstichting.

De politie kon de man rond half twaalf overmeesteren. De man vertelde daar-bij dat hij nog meer verassingen had voor de politie. De man had op dat mo-ment een tas bij zich, maar uit onderzoek bleek dat daar geen explosieven in zaten. Tijdens een verhoor later op de dag, rond 14.00 uur, verteld de man echter dat er een bom in zijn woning lag.

Zodoende werd de omgeving van de woning van de man ontruimd. De bewo-ners van 31 omliggende woningen en bezoekers van de bibliotheek werden geëvacueerd. In totaal gaat het om 53 personen. De Sportlaan, de Felix Tim-mermanstraat, de Jacob van Lennepstraat, de Vondelstraat en de Jacob Catslaan werden (gedeeltelijk) afgesloten.

De omwonenden worden opgevangen in sporthal Den Dullaert, vlakbij de wo-ning van de gijzelnemer. Burgemeester J.F. Mulder heeft het rampenplan afge-kondigd en een crisisteam samengesteld. De hulpdiensten spreken van een GRIP-2 situatie.

Bomexperts
De politie was ter plaatse zijn met de Regionale Ondersteunings Groep (ROG). Bomexperts van de Explosieve Opruimingsdienst Commando Koninklijke Landmacht (EOCKL) uit Culemborg waren ter plaatse en begonnen rond 18.00 uur met een onderzoek. Daarbij werd gebruik gemaakt van een robot. Rond 19.30 werd het onderzoek tijdelijk stilgelegd omdat de dader had aangegeven dat de bom rond 20.00 uur zou ontploffen. Rond 20.30 uur werd het onderzoek weer herstart. Omstreeks 23.00 uur werd een laatste onderzoek gestart.

Energiebedrijf DELTA was ter plaatse en heeft metingen verricht. Ook verrichtten de medewerkers van DELTA graafwerkzaamheden om de woningen naast het pand van de gijzelnemer af te sluiten van het gasnet. De brandweer heeft een commandohaakarmbak ter plaatse gebracht voor de coördinatie. Het Regionaal Coördinatie Centrum op de alarmcentrale in Middelburg werd ook ingericht. De brand-weer, die ter plaatse was met meerdere voertuigen, had een waterwin-ning opgebouwd. Er stond ook medisch materieel stand-by.

Opvangcentrum
Na het laatste onderzoek bleek dat er geen bommen meer in de woning lagen. Zodoende werd het sein veilig gegeven en konden de geëvacueerde buurtbewoners weer terug naar huis. In eerste instantie dacht de gemeente dat de buurtbewoners pas op zijn vroegst in de loop van de nacht terug naar hun woningen zouden kunnen, dat bleek niet het geval te zijn. De nachtopvang die het Rode Kruis in gemeenschapscentrum Den Dullaert had ingericht, was dus niet lang in gebruik.