Grote chaos na afloop Concert at Sea

Toegevoegd: 01-07-2007, 00.06 uur
Door: Manfred Berrevoets & Roland de Jong

BROUWERSHAVEN - Na afloop van het Concert at Sea op de Brouwersdam is zaterdagavond een grote chaos ontstaan.

Tienduizenden bezoekers van het concert wisten na afloop niet terug bij hun auto te komen. De pendelbussen konden de toestroom van festivalgangers, die richting de parkings in Renesse wilden, niet aan, waardoor grote chaos ontstond. Opmerkelijk is juist dat deze busdiensten werden ingezet om de grote verkeersproblemen die tijdens de vorige editie plaatsvonden te voorkomen.

Hulpdiensten
Velen verkozen door de problemen met de bussen de benenwagen en moesten kilometers lopen naar hun voertuigen. Tot overmaat van ramp kwam de regen met bakken uit de hemel. Door de grote chaos konden ook de hulpdiensten zich moeilijk door het verkeer manoeuvreren. Ambulances die met zwaailicht en sirene reden, deden er vaak minuten over om enkele honderden meters door de mensenmassa af te leggen.

Bij aankomst op de parkeerplaatsen wachtten de bezoekers nog meer problemen. Door de hevige regenval was het grasveld waarop de auto's geparkeerd stonden zo soppig geworden dat auto's vast kwamen te zitten. Particulieren met tractoren moesten te hulp schieten om de auto's uit het gras te trekken. Leden van de Snel Inzetbare Groep ter Medische Assistentie (SIGMA) werden voor medische assistentie ingezet op het parkeerterrein. Ook de brandweer werd hierbij ingezet.

Aanrijding
Op het moment dat alle auto's van festivalgangers de Brouwersdam weer wilden verlaten werd op de Helleweg bij Ellemeet een 28-jarige voetganger aangereden door een auto. Hierbij moest de brandweer assisteren en werd ook een traumahelikopter ingezet. De man werd naar een ziekenhuis in Rotterdam gebracht.

Veel bezoekers reageerden met verontwaardiging op de ontstane chaos. Met name het feit dat de organisatie er weinig aan leek te doen om de problemen op te lossen, zorgde voor veel kritiek en boze gezichten. Inmiddels stromen ook klachten binnen op de website www.concertatsea.nl.

Beta: "Waar het op neer komt is dat de organisatie geen scenario had voor deze omstandigheden en dat het idee van pendelbussen niet als geslaagd gezien kan worden. Vorig jaar was er parkeer gelegenheid onder aan de brouwersdam sta je wel 2 uur in de file maar zit je wel droog in je eigen auto."

Mariska: "Wij hebben al in de file gestaan voor we de auto konden parkeren.. Daar in een heel lange rij moeten wachten op de bussen die kwamen.. 6 euro ervoor betalen, en dan moest je zelf nog een eind lopen voor je het terrein op kon..., belachelijk dat ze de mensen niet dichterbij af konden zetten.. Wij zijn zelf eerder weggegaan omdat we het niet zagen zitten om terug weer zo lang in de file te staan."

Ad: "Na aankomst op P6 grote chaos op modderveld, heel veel auto's vast gereden, toch thuis gekomen, is dit eiland logistiek wel geschikt voor zo'n groot festival?"

Chris: "Wat mij bijzonder stoorde was dat een aantal boeren met trackers mensen bevrijdde. Vreemd zult u zeggen maar men moest grof betalen voordat je los getrokken werd. Je staat hulpeloos in de modder en je kan alleen weg als je betaalt."

Jos: "Op p6 ben ik om 4 uur los getrokken door zeer vriendelijke mensen van de gemeente. geheel kosteloos. Ik heb inderdaad ook die andere tractoren bezig gezien. 1 iemand voor ons werd 5 meter achteruit getrokken,afrekenen en weg. Nogmaaals 1 pluim voor de mannen van de gemeente."

Peter: "Weinig bussen te zien; ook weinig polite, security of anderzins. M.a.w. zoek het even zelf uit. Twee uren wachten en telkens volle bussen voorbij zien komen omdat andere festivalgangers zich gingen verplaatsen; wellicht begrijpelijk want niemand wist hoe het georganiseerd was. WAARDELOOS !"

Ikke (29-6-2008 om 21:41)
Voorgaande jaren geen problemen gehad met de pendel bussen. Het was gewoon dat iedereen nu weg wilde, vanwege het weer.. En dan heb je knelpunten.