Zeeuwen presteren goed op landelijke brandweerfinales

Toegevoegd: 02-10-2005, 13.00 uur
Door: Roland de Jong, Aart van Oosten en Justin Masius [HVZeeland.nl]

MIDDELBURG - Zaterdag was weer een succesvol weekeind voor de Zeeuwse brandweerploegen die meededen aan de landelijke finales.

Vorig weekeind presteerden de jeugdploeg uit Goes en de 'gewone' ploeg uit Haamstede beiden erg goed tijdens finales van andere wedstrijdklassen. In Veenendaal werd in twee klassen gestreden door jeugdbrandweerlieden.

De volwassen collega's van de duikbrandweer streden in Nederhorst den Berg om de felbegeerde eerste plaats. De junioren van de jeugdbrandweer moesten een brand in een bedrijfsgebouw blussen. Bij deze brand moest ook een hond gered worden.

De ploeg uit Westerschouwen behaalde de eerste plaats en mag zich een jaar lang kampioen noemen. De collega's uit Vlissingen, die in het verleden ook altijd goed presteerden, behaalden de tweede plaats. De Middelburgers behaalden de zevende plaats. Uiteraard ook een goede prestatie want je hoort niet zomaar tot de besten van ons land.

Van alle aspirantenteams uit Zeeland kon alleen de ploeg uit het Thoolse Sint Philipsland een plaatsje bemachtigen in de landelijke finale. Zij werden derde bij een totaal van 12 deelnemende ploegen. Al met al dus ook een goede prestatie voor deze ploeg, die vrijwel geheel uit nieuwe mensen bestaat. Aspiranten van de jeugdbrandweer zijn overigens 15 tot 18 jaar oud.

Bij het brandweerduiken streden in totaal negen teams om de eer. De duikploeg van Tholen behaalde de vierde plaats. De tweede Zeeuwse deelnemer, de duikers van de Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen-/Middelburg behaalden de laatste plaats. Vorig jaar werden de Tholenaren overigens nog vierde. De duikploegleider van Tholen behaalde overigens de hoogste individuele punten en mag zich dus de beste duikploegleider van Nederland noemen.

Op zaterdag acht oktober zullen ruim dertig Zeeuwse ploegen deelnemen aan de onderlinge vaardigheidstoetsen in Sas van Gent. Belangstellenden zijn van harte welkom op deze dag. Zij kunnen zich tussen acht uur 's ochtend en 3 uur 's middags melden op de brandweerkazerne in Sas van Gent.