Fouten bij fatale duik brandweer

Toegevoegd: 02-04-2009, 15.39 uur

MIDDELBURG - Bij het zoekactie in het Kanaal van Gent naar Terneuzen waarbij in maart vorig jaar een brandweerduiker omkwam is de Arbo-wet meerdere malen overtreden. Dat heeft het Openbaar Ministerie in Middelburg vandaag bekend gemaakt.

Op 12 maart 2008 werd in het Kanaal van Gent naar Terneuzen ter hoogte van Westdorpe door het duikteam van de vrijwillige brandweer gezocht naar een auto die in het water lag. De politie had aanwijzingen dat de auto van de uit Roosendaal afkomstige Aarnout Zegers daar in het water lag. De man werd er van verdacht zijn twee kinderen in zijn huis te hebben vermoord. De roots van de Roosendaler lagen in Zeeuws-Vlaanderen. Tijdens het duiken raakte de 38-jarige Terneuzense brandweerduiker Wim Matthijssen in moeilijkheden. Hij overleed later in het ziekenhuis.

Kennis
Na het overlijden van de duiker is door een gecombineerd team van de politie Zeeland en de Arbeidsinspectie een grondig onderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek is gebleken dat de brandweerduikers destijds onvoldoende waren ingelicht over de te verrichten werkzaamheden. Hierdoor waardoor de risico’s niet geheel duidelijk. Ook was er geen duidelijke werkinstructie gemaakt. De Terneuzense brandweerduikers waren volgens het OM verder niet voldoende geïnstrueerd in hoe zij zichzelf konden redden in noodsituaties. Ze waren bijvoorbeeld onvoldoende op de hoogte van de werking van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals het redvest, de noodluchtvoorziening en het volgelaatsmasker.

Uit het onderzoek is verder gebleken dat er op de dag van het fatale ongeluk geen berekening was gemaakt voor de benodigde hoeveelheid ademgas. Hierdoor moesten de duikers hun reservevoorraad ademgas eerder aanspreken dan veiligheidshalve is toegestaan. Ook was de schroef van de boot waarmee de brandweer zich op het water begaf niet voorzien van bescherming. Dit leverde hierdoor gevaar op voor de onder water verblijvende duikers.

Lees verder op Zeeuwseregio.nl.

Zie ook:
- 19/03/2008: Omgekomen Terneuzense brandweerduiker herdacht
- 17/03/2008: Woensdag crematie omgekomen brandweerduiker
- 14/03/2008: Brandweerduiker Terneuzen omgekomen door verdinking
- 14/03/2008: Lichaam in auto kanaal Westdorpe inderdaad van Zegers
- 13/03/2008: Auto en lichaam Zegers boven water bij Westdorpe
- 13/03/2008: Condoleanceregisters voor omgekomen duiker Terneuzen
- 13/03/2008: Brandweerduiker overleden na ongeluk bij zoekactie
- 12/03/2008: Auto in kanaal mogelijk van Zegers

Jan, ex brw duiker (3-4-2009 om 10:58)
Het onderzoek in deze zaak zal heus wel goed uitgevoerd zijn doch heb toch mijn twijfels over de vermelde verwijten. De opleiding brandweerduiker behelst ook de noodscenario's en de duiker kan zijn verblijftijd aflezen op z'n meters. Lijkt me dus toch een trieste samenloop van omstandigheden.
MGK (2-4-2009 om 21:54)
Wat een onzin. Een duiker moet zelf weten wat de risico's zijn. Hij moet weten hoe zijn duikgerei werkt. De duikers weten zelf toch ook wanneer ze naar het oppervlak moeten gaan. Volgens mij het eerste wat je leert is handelen in noodsituaties. Dus ik vind dit echt grootse onzin.
Fred (2-4-2009 om 21:52)
Vraag mij af wat er met deze 20.000 euro gebeurt, hiermee is het leed voor de familie niet betaald, maar de brave belasting plichtige is weer de dupe. Hier wordt dus iemand weer beter van. Is het feit op zich al niet erg genoeg. En dan te weten waarom de duiker zijn leven waagde!
Oud Brandweercollega (2-4-2009 om 21:23)
Is het niet een beetje triest dat iemand van de vrijwillige brandweer zo wordt nagedacht, omdat hij iemand's leven probeerde te redden, en zijn eigen leven hierbij einigde. Ook deze persoon is ook ( was )maar een mens. Verder heel veel sterkte.
Remco (2-4-2009 om 18:42)
Als...is echter verleden tijd en de hulpverlener komt er niet mee terug. Het blijft tragisch dat dit is gebeurd en de enige hoop die ik heb is dat er door deze conclusie ongelukken in de toekomst voorkomen kunnen worden.
Remco (2-4-2009 om 18:41)
Achteraf is het altijd makkelijk praten. Als de duikers net als de onderzoekers een jaar de tijd hadden gekregen om hun inzet te bepalen, waren ze wellicht tot dezelfde conclusie gekomen en was het anders gelopen.