Reddingsboot redt duikers van boot

Toegevoegd: 19-07-2009, 17.28 uur
Reddingsboot redt duikers van boot
Door: Manfred Berrevoets
ZIERIKZEE - Zaterdagmiddag tegen half twee werd de reddingboot van reddingstation Neeltje Jans opgeroepen voor hulpverlening op de Oosterschelde voor een vaartuig met motorproblemen.

Het bleek te gaan om een elf meter lange motorjacht uit Antwerpen met twee bemanningsleden en acht duikers aan boord. Vanaf het motorjacht waren de duikers aan het duiken rond de pijlers van de Zeelandbrug. Het motorjacht kreeg door nog onbekende oorzaak motorpech en de schipper kon de motor niet meer starten. Het jacht lag bij de Zeelandbrug ter hoogte van Zierikzee.

Door de harde wind dreef het vaartuig af richting de ingang van de haven van de Val. Het anker werd uitgezet maar hield niet en langzaam verdaagde het vaartuig tegen de keien van de havendam. Hierdoor brand de boot en begon te zinken. De reddingboot Koopmansdank was snel ter plaatse en begon de boot leeg te pompen. De duikers en bemanningsleden zijn van de boot gehaald.

Nadat de boot weer drijvend was is hij naar de haven van Colijnsplaat gebracht alwaar hij het water werd uitgetakeld voor het opnemen van de schade. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor.

Donateur KNRM (22-7-2009 om 12:53)
Als het jacht in de problemen is, dan zal de bemanning het ook wel niet zo breed hebben!!!!!!!! Het jacht onbestuurbaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Djo! (20-7-2009 om 17:16)
Als ik het goed begrijp had het jacht problemen, de duikers niet! al lijkt het mij ook niet echt verstandig om met harde wind te gaan duiken maar dat was in dit geval het probleem niet volgens mij.
Leon (20-7-2009 om 11:46)
@dishoekduiker: ik weet niet wie er achter die "dishoekduiker" zit, maar ik begrijp zijn opmerking in ieder geval niet. Zowiezo zal het de schipper zijn die het laatste woord heeft of duikers te water gaan. Overigens werd er nog niet eens gedoken als ik het zo lees. Leon (www.dishoekduikers.nl)
Donateur (20-7-2009 om 09:12)
U ziet het maar weer, de KNRM doet veel belovend werk!!!! Meld u snel aan op de KNRM site en word donateur!!!
Rolf (19-7-2009 om 22:42)
De beste stuurlui staan altijd al wal dat weten we.
Jakko (19-7-2009 om 20:41)