KNRM Neeltje Jans drie keer ingezet

Toegevoegd: 27-07-2009, 10.29 uur
KNRM Neeltje Jans drie keer ingezet
NEELTJE JANS - De opstappers van het KNRM-reddingstation Neeltje Jans zijn dit weekend drie keer opgeroepen voor hulpverlening.

Zaterdagavond om half elf werden de beiden reddingboten van het station gevraagd om uit te varen en te gaan zoeken op zee en rond de Oosterscheldekering, naar de plaats van een schip of persoon welke in nood was en een vuurpijl had afgeschoten.

Er werd niemand in nood aangetroffen. Het noodsignaal was vermoedelijk afgeschoten vanaf het strand of voor de kust, van de Kop van Schouwen. Na overleg met het kustwachtcentrum werd besloten de zoekactie te staken.

Zondagmorgen om half twaalf kwam het 12 meter lange motorjacht Freedom met pech te liggen op de Oosterschelde (foto). Het jacht was met twee personen aan boord, net een rondje gaan varen, toen zijn motor na een alarm plotseling vast liep. De reddingboot Harder heeft het jacht opgepikt en met de twee bemanningsleden terug gebracht naar de haven van Colijnsplaat.

Zondagmiddag even over half vijf, kwam een 8 meter lange sportvisboot, met 8 personen aan boord ter hoogte van de boei R 4 op de Noordzee met pech te liggen, zijn startmotor weigerde dienst. De reddingboot Koopmansdank heeft de visboot met de ongelukkige vissermannen opgehaald en bij de buitenhaven van de Roompotsluis afgeleverd.

Knrm neeltje jans (27-7-2009 om 22:18)
@ piet piet we maaien geen gras weg voor bergers maarja als een berger er niet om gaat worden wij opgeroepen door kustwacht. en als er een berger is geven we hm aan de berger. wij gaan zowiezo ter plaatse voor vijligheid van de personen aanboord
Piet (27-7-2009 om 18:32)
@ Arie: De inzet is op vrijwillige basis, dus kost de booteigenaar niets, maar vaak worden ze wel donateur. Het inzetten van de KNRM in dit soort gevallen is vaak wel een discussiepunt, ze maaien het gras voor de voeten van bergers weg.
Donateur KNRM (27-7-2009 om 18:08)
De KNRM begint steeds meer op een gratis ANWB te lijken!!!! Dat is duidelijk niet de bedoeling van de KNRM, maar alles wat de KNRM doet, gebeurt volstrekt gratis, alleen willen ze graag dat je donateur word!!! Dus meld je snel aan op www.KNRM.nl
Ruud (27-7-2009 om 16:34)
Arie als je weet hoe de knrm in elkaar steekt, zou je dat niet zeggen. De knrm wordt draaiende gehouden door donaties. De redders vragen wel na een reddingsactie of je lid wil worden van de knrm met een maandelijkse bijdrage. De meeste mensen zeggen hierop natuurlijk ja, zoals het hoort Ruud
Arie (27-7-2009 om 11:46)
Goede zaak dat iedereen weer gered is, maar, krijgen ze ook de rekening hietvoor of is dit een soort gratis ANWB ?