Wethouder voelt niets voor gemeentelijke boetes

Toegevoegd: 19-01-2006, 10.39 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant (PZC)

ZIERIKZEE - Wethouder A. Croné (VVD) van Schouwen-Duiveland voelt niets voor het uitschrijven van boetes aan mensen die overlast veroorzaken. Gemeenten die zich daarmee inlaten, dreigen volgens hem ’af te glijden naar een soort politiestaat’. Dat is slecht voor zowel de eigen inwoners als het toerisme, aldus Croné.

Het plan de lokale overheid meer handvatten te geven om op te treden tegen de dagelijkse problemen op straat, komt van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Het parlement opende vijf jaar geleden al de deur voor deze aanpak en sinds deze week lijkt zich er ook in de Tweede Kamer een meerderheid voor af te tekenen. Streven is de mogelijkheid volgend jaar in te voeren.

Het gaat in het nieuwe beleid vooral om mensen die afval op straat gooien, hun hond laten poepen waar het niet mag of graffiti op muren spuiten. Maar ook wildplassers en lawaaischoppers zouden straks volgens het VNG-voorstel door een gemeente-ambtenaar op de bon mogen worden geslingerd. Door deze taak niet langer over te laten aan de politie, kan de overlast effectiever worden bestreden, denkt de VNG. Gemeenten weten immers het best waar burgers zich in hun woonplaats aan storen en waar de overlast het grootst is. Daarnaast zijn er onder het CDA en PvdA in de Tweede Kamer voorstanders om ook de snelheidscontrole in dertigkilometerzones aan de gemeente over te laten.

Croné loopt niet weg met de VNG-opzet, zegt hij in een reactie. „Het is niet onze taak boetes te gaan uitschrijven voor dit soort dingen. Voor je het weet loopt er straks een stille ambtenaar rond, die in de gaten houdt of iemand toevallig een snoeppapiertje op straat gooit. Ik denk niet dat we daar naar toe moeten. Zo glijden we af naar een soort politiestaat. Misschien dat we op een gegeven moment niet anders kunnen - dat kan ik nu niet overzien - maar wat mij betreft stellen we dat zo lang mogelijk uit. Want welk middel heb je na de boetes nog? Gevangenisstraf? Boetes zijn voor mij toch een beetje een eindstation. Voor je naar dat middel grijpt, kan het ook nog anders, denk ik dan.“

De wethouder vertrouwt wat dat betreft meer op de kracht van de sociale controle. „Wanneer mensen durven elkaar aan te spreken op hun gedrag, bijvoorbeeld in het geval van de hondenpoep, werkt dat vaak veel beter dan bekeuren. Waar ik dan nog eerder voor zou pleiten, is een bredere toepassing van het principe ’de vervuiler betaalt’, zoals we met graffiti doen. Dus de hardleerse eigenaar van een hond eens een dagje laten meedraaien op de poepzuiger. Of iemand die stelselmatig z’n rommel op straat gooit, laten meewerken met de schoonmaakploeg.“

Maar ook de gemeente zelf kan goed gedrag stimuleren, geeft de wethouder aan. „Kijk naar de stranden. Op het moment dat je daar de boel goed bijhoudt, wordt de neiging afval neer te gooien een stuk kleiner.
Croné erkent dat inkomsten uit een eigen boetesysteem een aardige opsteker kan zijn, afgezet tegen het weggevallen deel opbrengst uit de onroerendzaakbelasting. Toch laat hij zich ook op dat punt niet verleiden om het VNG-voorstel te omarmen. „Ik vraag me af of het principieel juist is om boetes te gebruiken om inkomsten te genereren. Zodra je financiële tegenvallers gaat compenseren met boetes, betreed je een hellend vlak.“