Middelbrand bij verenigingsgebouw Zierikzee

Toegevoegd: 27-01-2006, 12.40 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

ZIERIKZEE - De brandweer van Zierikzee is vannacht met twee voertuigen uitgerukt voor een brand bij het verenigingsgebouw "De Driehoek".

Rond kwart over vier belde iemand naar de alarmcentrale in Middelburg met de melding dat er een bankstel in brand zou staan tegen de gevel van het gebouw. Omdat het pand mogelijk gevaar liep besloten de centralisten dat de brandweer van Zierikzee onder prioriteit één ter plaatse moest gaan. Binnen korte tijd werd de tankautospuit 4839 bemand en rukten de Zierikzeese brandweerlieden uit naar het brandadres.

Toen de brandweerlieden ter plaatse kwamen bleek dat inmiddels al behoorlijke schade was aangericht aan één van de kozijnen van het pand. Toen de aanvals-ploeg naar binnen wilde gaan voor een verkenning vlogen spontaan alle gordij-nen van het lokaal in brand. Vermoedelijk werd deze ontbranding veroorzaakt door de grote hitte die inmiddels was ontstaan.

Omdat het een complex gebouw betrof besloot de bevelvoerder van de 4839 een tweede tankautospuit ter plaatse te vragen. Zodoende werd het sein "mid-delbrand" gegeven en werden de leden van de Zierikzeese blusgroep nogmaals opgepiept. Even later was ook het tweede blusvoertuig van deze post bemand en reed ook de tankautospuit 4849 onder prioriteit naar het brandadres.

De bemanning van de eerste tankautospuit voerde de binnen- en buitenver-kenning uit. Het bovenste gedeelte van het pand werd doorzocht door de be-manning van de tweede tankautospuit. De brandweer heeft een deel van het plafond moeten openbreken om de brand volledig te kunnen blussen. De brand kon worden geblust met één straal hoge druk. Het vuur was snel onder controle.

Er was behoorlijk wat rook vrijgekomen bij de brand. Zodoende moest de brandweer het pand goed ventileren. Nadat het pand was dichtgetimmerd kon-den de brandweerlieden weer terugkeren naar de kazerne. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Rond kwart voor zes was men weer uitrukgereed.