'Mogelijk huurmoordenaar ingezet'

Toegevoegd: 11-03-2010, 08.47 uur

MIDDELBURG - De twee gezinsleden die zijn overgebleven na het familiedrama in Zierikzee worden mogelijk bedreigd door een huurmoordenaar. Dat melden diverse media.

Volgens de persbureau's ANP en Novum heeft de 45-jarige man eerder vanuit de gevangenis laten weten dat hij zijn gezin via een huurmoordenaar om zou laten brengen. Het Openbaar Ministerie (OM) zou hier al in december van op de hoogte zijn geweest.

Burgemeester Rabelink van Schouwen-Duiveland bevestigt dat er mogelijk sprake is van een huurmoordenaar. In een brief van 27 januari aan het Arrondissementsparket in Middelburg schrijft hij: “Gedurende zijn detentie heeft de verdachte meerdere malen zijn gezin telefonisch bedreigd, waarbij volgens vertrouwelijke informatie van de zijde van politie zelfs sprake zou zijn van een in de arm te nemen 'huurmoordenaar'”.

In de brief schrijft Rabelink verder letterlijk: "Het is mogelijk dat de situatie eerdaags escaleert, wanneer de echtgenoot weer op vrije voeten komt, dan wel iemand “ingehuurd” heeft om voor hem “het vuile werk op te knappen"."

Eerder deze week werd al bekend dat er extra voorzorgsmaatregelen waren getroffen om de veiligheid van de overgebleven moeder en zoon te kunnen waarborgen. Dat maakte de gemeente Schouwen-Duiveland immers openbaar via een persbericht. Rabelink gaf eerder deze week nog op Omroep Zeeland aan dat er “op dit moment geen acute dreigende situatie was”. Ook liet hij desgevraagd weten dat er “zeker niet iemand anders rondloopt” die het gezin wat aan wil doen.

In een reactie die woensdagavond door de gemeente is verspreid is te lezen: “Ten aanzien van de waarneming dat nog steeds sprake zou zijn van een dreigende situatie voor de beide overlevende gezinsleden, merk ik op dat de actuele informatie van Politie en OM daartoe aanleiding geven.”

In de persreactie laat Rabelink ook weten dat hij eerder nog niet alle details kon of mocht vertellen: "Om u een indruk te geven van de beperkte manoeuvreerruimte, vanwege de privacy van betrokkenen, heb ik tot mijn  spijt niet eerder volle openheid kunnen betrachten. Ik vraag uw begrip daarvoor."

Vooralsnog is niet duidelijk of er inderdaad een huurmoordenaar op de zaak is gezet, of dat dat bedreigingen waren van de vader die hij nooit concreet heeft gemaakt.

Zie ook:
- 'Gezin wilde niet emigreren' (11-03-2010)
- Rabelink bezoekt familieleden drama (10-03-2010)
- 'Vader leed aan ernstige depressie' (10-03-2010)
- Minister wil informatie over drama (09-03-2010)
- Familiedrama: 'Vrouw weigerde hulp' (08-03-2010)
- Zierikzee rouwt om slachtoffers drama (08-03-2010)
- Maandag condoleanceregister in Zierikzee (07-03-2010)
- Veel problemen in gezin Zierikzee (07-03-2010)
- Onderzoek drama nog in volle gang (07-03-2010)
- Al eerder familiedrama's in Zeeland (07-03-2010)
- Doden bij familiedrama in Zierikzee (07-03-2010)

Moor (11-3-2010 om 20:24)
Marco (11-3-2010 om 17:35)
Schimpy ik ben het met je eens! ik word hier ook erg moe van de ellende.
Tommie (11-3-2010 om 16:44)
@Engeltje (11-3-2010 om 10:58 uur) Ik begrijp niet dat jij, als je alles gelezen hebt, dit zo maar durft neer te plempen. Schaam je diep! Je nickname doe je in elk geval geen eer aan.
Lion (11-3-2010 om 16:43)
Schimpy niets aan toe te voegen,goed gezegd
Zorgmedewerker (11-3-2010 om 13:39)
Er worden opeens wel erg veel fragmenten uit rapporten van justitie openbaar gemaakt. Krijg ik toch een nare nasmaak van! Lijkt wel of de burgemeester hard zijn best doet om zich van blaam te zuiveren. Feit blijft dat de man had moeten worden opgesloten!!! Vluchten had geen zin gehad m.i.!!
Gizmo (11-3-2010 om 12:17)
Ik word er zolangzamerhand errug moe van dat op zich staande incidenten blijkbaar als reden kunnen worden opgevoerd om aan de privacy-wetgeving te gaan rommelen... Ik ben misschien wat voorbarig in deze conclusie, maar de privacy wordt er weer eens bijgehaald, terwijl die in detentie niet bestaat.