Commotie rond Vlissingse haven door Britse torpedo

Toegevoegd: 25-02-2005, 18.46 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

VLISSINGEN - De vondst van een Engelse torpedo uit de Tweede Wereldoorlog heeft vrijdagmiddag in Vlissingen voor veel commotie gezorgd.

De Britse torpedo werd rond kwart voor twee gevonden in de buurt van de vismijn in de Vlissingse binnenhaven. Na korte inspectie besloot de politie de wijde omgeving af te zetten en de beroepsploeg van de Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen-/Middelburg stand-by te laten staan bij het projectiel. Ook werd het Explosieven Opruimings Commando, de EOC, gewaarschuwd.

Dit team, speciaal opgeleid om explosieven te bekijken en vervolgens te vernietigen, arriveerde daarop met een helikopter van de marine. Onder toeziend oog van brandweerlieden en de politie arriveerde de EOC-ploeg op het Vlissingse brandweertrainingscentrum.

Omdat voor de komst van het EOC-team niet echt duidelijk was hoe groot het gevaar op een ontploffing was, werd de wijde omgeving van de torpedo afgezet door de dienders. Na onderzoek door de leden van het EOC was al snel duidelijk dat het alleen om de lege huls van een torpedo ging en dat er dus geen gevaar was voor een eventuele ontploffing.

Daarop werd de grote afzetting al snel opgeheven. De huls is vervolgens door de leden van het Explosieven Opruimings Commando meegenomen en zal binnenkort worden vernietigd. Hoe de Britse torpedo in de Vlissingse binnenhaven is beland, is overigens niet precies bekend.