KNRM in actie vanwege slecht weer

Toegevoegd: 12-07-2010, 22.15 uur
De reddingsboot Koopmansdank
© Foto: KNRM
Door: Manfred Berrevoets
NEELTJE JANS - Maandag is de KNRM ingezet voor diverse hulpverleningen op het water vanwege het slechte weer.

Rond half vier kwam tijdens een weerwar van meldingen en noodoproepen, als gevolg van de slechte weersomstandigheden in Zeeland, een melding. Na telefonisch overleg met het Kustwachtcentrum in Den Helder bleek het te gaan om het bijna negen meter lange kajuitzeiljacht de Zilt uit Bruinisse met drie personen aan boord.

Tijdens het manoeuvreren even buiten de havendammen van de Roompotsluis kreeg de schipper van het jacht een lijn in zijn schroef. Hij sloeg alarm en de KNRM Reddingboot werd opgeroepen. Ondanks het hobbelige water bracht de bemanning van de reddingboot zonder veel moeite het jacht binnen en meerde hem af aan de steiger bij de Roompotsluis.

Rond zes uur kwam er wederom een oproep binnen voor de bemanning van de reddingsboot. Deze keer voor hulpverlening aan het twaalf meter lange kajuitzeiljacht de Schorpioen, zeilend in de Geul van de Banjaard met drie personen aan boord en onderweg van Stellendam naar de steiger bij de Roompsluis voor overnachting.

De schipper had op zee door het slechte weer een deel van het grootzeil verspeeld wat half overboord hing en zeilde gebrekkig verder met kleiner zeil. Een tweetal bemanningsleden waren zeeziek.

Om schade bij het langszij gaan en overnemen van personen te voorkomen, heeft de reddingboot het zeiljacht begeleid tot bij de boei OR 12, daar het jacht vastgemaakt en veilig naar binnen gebracht. Het jacht is daarna ook afgemeerd aan de passanten steiger bij de Roompotsluis.

Groep 5a uit yerseke (14-7-2010 om 16:57)
Ik vind dat de mensen beter moeten opletten. en mischien kent ons nog wel,de praatjesmaker van de koopmansdank. groetjes groep 5a van de d.s.g.h.kerstenschool in yerseke