Noodcommunicatie geregeld op Rescue

Toegevoegd: 04-08-2010, 10.29 uur

VLISSINGEN - Dankzij een convenant dat de Veiligheidsregio Zeeland ondertekent met DARES Nederland (Dutch Amateur Radio Emergency Service), wordt het mogelijk gemaakt de kennis en kunde van de radiozendamateurs in te zetten voor de ondersteuning van de communicatie tijdens rampen en crisiscommunicatie.

Het convenant wordt vandaag ondetekend tijdens Rescue Vlissingen. DARES gaat er voor zorgen dat communicatie tussen hulpverleners onderling, bevolking en hulpverlening, overheden en hulpverlening, overheid en bevolking, overheden onderling en overheden en hulpverleners met derden kan verlopen via de DARES vrijwilligers en de bij hen aanwezige technische voorzieningen.

Dit alles is mogelijk zonder tussenkomst van derden en onafhankelijk van de reguliere energievoorziening of communicatie-infrastructuur. DARES doet dit binnen de voor radiozendamateurs van kracht zijnde wettelijke bepalingen. e veiligheidsregio is hierin de centrale spil, in die zin dat een vraag om communicatieondersteuning in eerste instantie wordt opgevangen door de verantwoordelijke officier van de gezamenlijke meldkamer Zeeland.

Hij zal daarna beslissen of en hoe DARES zal worden ingezet. In het convenant zijn onder andere deze afspraken vastgelegd. oor de ondertekening van het convenant wordt een traject afgesloten van twee jaar, waarin in Zeeland de noodzakelijke infrastructuur werd opgebouwd, protocollen werden opgesteld tussen DARES en de Veiligheidsregio Zeeland en oefeningen plaatsvonden.

Door het convenant is niet alleen de inzet van de leden van DARES Zeeland geregeld, maar is juist doordat DARES een landelijke organisatie is, ook de verbinding naar en hulp vanuit de andere regio’s vastgelegd.