Buurtbemiddelaars Terneuzen gezocht

Toegevoegd: 16-08-2010, 11.48 uur
TERNEUZEN - In Terneuzen wordt gezocht naar enthousiaste mensen die willen helpen om buren in gesprek met elkaar te brengen bij conflicten. Voor deze nieuwe buurtbemiddelaars start eind september een speciale training.

Buurtbemiddeling Terneuzen is een initiatief van de politie Terneuzen, woningcorporaties Clavis en Woongoed en de gemeente Terneuzen. Het project is sinds 2008 actief en door de vrijwillige buurtbemiddelaars zijn al heel veel buren geholpen om hun relatie te verbeteren. De vrijwilligers worden getraind om te bemiddelen en buurtgenoten te helpen hun onderlinge conflicten samen op te lossen. Buurtbemiddeling bevordert de leefbaarheid en de eigen verantwoordelijkheid voor elkaar in de gemeente Terneuzen.

Iedereen ondervindt wel eens last van zijn buren, maar het is pas een probleem als het overlast wordt. En dan dreigen met juridische stappen is meestal niet de basis voor een goede verstandhouding. In de praktijk levert een gesprek nog altijd het meeste op. Als het de bewoners zelf niet lukt om tot een goed gesprek of een oplossing te komen, dan kan gratis buurtbemiddeling worden ingeschakeld”, zo omschrijft een woordvoerder het traject.

Bij een bemiddelingsgesprek gaat het niet om wie er wint of het meeste zijn recht haalt. Bemiddeling is succesvol als beide partijen na een bemiddelingsgesprek naar huis gaan en weer met elkaar in gesprek zijn en de bestaande problemen hebben uitgesproken. Buurtbemiddeling richt zich op herstel van communicatie en op (het ontwikkelen van) de kracht van mensen om zelf hun conflicten onderling op te lossen”, aldus de woordvoerder.

Buurtbemiddeling Terneuzen is op zoek naar vrijwilligers die willen meehelpen om Terneuzen leefbaarder te maken. Bent u geïnteresseerd en ouder dan 21 jaar? Wilt u zich inzetten voor uw medeburgers? Kunt u zich onpartijdig opstellen? Kunt u goed luisteren? Spreekt u goed Nederlands? Bent u bereidt gratis trainingen voor bemiddelaars te volgen? Meldt u aan bij coördinator Anja Rijlaarsdam, telefoonnummer 06-2026 0665 of mail [email protected]
.

Erik (18-8-2010 om 09:22)
Jaap je heb groot gelijk
Anootje (17-8-2010 om 23:00)
Ze vragen steeds vaker de burgers om assistentie zodat ze zelf nog verder achterover kunnen gaan leunen! en als het werkt zeggen ze zie je wel hoe goed we zijn en organiseren ze een feestje op kosten van de belastingbetaler om het te vieren! dit is voor politie en justie!
J.jansen (17-8-2010 om 21:07)
Buurtbemiddeling voor clavis zodat ze junks en asocialen weer in de normale woningen met kinderen kunnen stoppen,genoeg voorbeelden in terneuzen van dit falen
Jit (16-8-2010 om 14:58)
Wel grappig want wat jaap, french en vrijwillend typen is net het tegenovergetselde van wat men wil bereiken. Stel niet gelijk de staat verantwoordelijk maar kijk eerst wat je zelf kan doen of betekenen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgermaatschappij
Karin (16-8-2010 om 14:29)
Misschien geef ik me wel op ,waarom steeds kritiek op de politie, ik wil zeggen: neefje is op vakantie ik doe de post.bij binnenkomst gister ontdek ik inbraak.binnen 15 minuten was politie er! vanmorgen gelijk technische recherche die alles kwam onderzoeken en tevens wederom goed begeleid!!
Vrij willend (16-8-2010 om 14:24)
Vrijwillig met echterlijke ruzie's, geweldsdelicten, drugsdealers, junks, drankverslaafden, criminelen, rassenhaat e.d. werken ? nee bedankt, daar hoort een vet salaris bij net div. ongevallen verzekeringen. jaap heeft gelijk, net of een lullige vrijwilliger wat in te brengen heeft. droom verder.