Zierikzeese blusploeg rukt 5 maal uit voor brandmelding

Toegevoegd: 26-03-2005, 10.19 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]
ZIERIKZEE - De brandweerlieden van de kazerne beleefden vrijdag een drukke dag: de tankautospuit 4839 kon maar liefst vier keer uitrukken naar een brandmelding. Ook zaterdag is de blusgroep van Zierikzee al een keer uitgerukt voor een brandmelding.

De eerste melding kwam rond dertien minuten over één 's nachts binnen: een autobrand aan het Beddeweeg in Zierikzee. Op het parkeerterrein aldaar was brand ontstaan in een perosnenauto. De achterzijde van een Cadillac Escalade had, vermoedelijk door kortsluiting, vlam gevat.

Gelukkig waren bezoekers van een nabij gelegen discotheek snel ter plaatse met een schuimblusser en bleef de schade beperkt tot schade aan de achterbumper. De brandweer heeft de bedrading van de personenauto losgekoppeld, aangezien de stroomvoorziening van de auto nog steeds kortsluiting maakte en de politie de eigenaar van de personenauto niet kon bereiken.

Een tweede brandmelding kwam rond zes uur 's avonds een automatische brandmelding. Vanuit een apartementencomplex van Stichting "Het Gors" aan de Meelstraat waren bewoners eten aan het koken en zodoende ging het automatisch brandalarm per ongeluk af. De Zierikzeese brandweerlieden hoefden dus geen verdere actie te ondernemen, het betrof een loos alarm.

Rond tien over half elf 's avonds kwam een derde brandmelding voor de spuitgasten van de Zierikzeese brandweerkazerne: een buitenbrand in een brandgang aan de Dam in Zierikzee. Door onbekende oorzaak was een scooter in brand gevlogen. De brand woedde overigens naats het pand van het Kruidvat. De scooter ging door de brand geheel verloren. Enkele houten deuren en een elektriciteitskastje werden eveneens door de brand beschadigd. De politie onderzoekt de brand.

Net voor twaalf uur 's nachts kwam wederom een brandmelding binnen voor de Zierikzeese brandweerlieden, de vierde brandmelding voor die dag. Op een parkeerterrein aan de Mosselboomgaard in Zierikzee waren enkele bouwmaterialen in brand gestoken. Ook stond een personenauto in brand. In totaal trof de brandweer maar liefst drie brandhaarden aan.

De brandweer heeft de brand aan de Mosselboomgaard met twee stralen hoge druk geblust. De benzintetank van de personenauto had flink vlam gevat en de schade aan de auto was dan ook aanzienlijk. Vermoedelijk is ook de personenauto in brand gestoken.

En alhoewel de vrijdag alweer voorbij was, kregen de leden van de blusgroep van de Zierikzeese brandweerkazerne zaterdagochtend vroeg wederom een brandmelding via hun pieper te horen. Op de Scheldestraat woedde een buitenbrandje: door onbekende oorzak brak brand uit in een container. De brandweer ging onder prioriteit twee ter plaatse.

De politie Zeeland is op zoek naar mensen die meer weten over de aangestoken brandjes en verzoekt mensen die mogelijk belangrijke informatie hebben zich te melden via telefoon 0900-8844.