Zeeuwse brandweerwedstrijden in Kloosterzande

Toegevoegd: 04-04-2005, 19.24 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
KLOOSTERZANDE - Een keukenbrand en een ongeval met beknelling hebben 21 brandweerploegen zaterdag in Kloosterzande voor de kiezen gekregen, bij de jaarlijkse Zeeuwse brandweerwedstrijden.

De deelnemende ploegen, bestaande uit een bevelvoerder en vijf manschappen, worden getoest in de klassen ’hoge druk’ en ’technische hulpverlening’. Het korps van de brandweer Kloosterzande heeft de oefeningen in en rondom de voormalige loods van aardappelhandel Rijk aan de Hulsterweg bedacht en voorbereid. Met vlammenborden, lichtslangen, knetterkasten en een disco-rookgenerator wordt de werkelijkheid nagebootst.

„Rustig blijven, alles komt goed. We hebben de zaak vrijwel onder controle.“ De bevelvoerder van het korps Schoondijke stelt de ijlings toegesnelde verwarde eigenaar van het pand waar de keukenbrand is uitgebroken gerust. De eigenaar speelt zijn rol met verve. Ook lotusslachtoffers dragen hun steentje bij. „Deze situaties benaderen de werkelijkheid“, zegt provinciaal wedstrijdleider A. van Oosten. „Na de melding begint de hulpverlening en je weet nooit wat je te wachten staat. De brandweerlieden worden vaak geconfronteerd met panieksituaties en onverwachte wendingen.“

Zo krijgen de spuitgasten van de 112-ongevalmelding bij aankomst al een verrassing voor hun kiezen. Voor de loods waarin een slachtoffer met zijn been bekneld zit tussen twee metalen bakken, staat namelijk een wagen met strobalen in vuur en vlam. Een collega van het beknelde slachtoffer heeft in paniek een brander bij de wagen laten vallen.

De toegesnelde post Borssele uit de gemeente Borsele richt zich allereerst op het veilig afschermen van de brand in de richting van het object. Het risico om zelf niet ingesloten te raken, moet vermeden worden. Het slachtoffer wordt met hydraulisch materieel bevrijd. Zes juryleden volgen de bevelvoerder en zijn manschappen op de voet. De veiligheid van spuitgasten en slachtoffers geniet prioriteit. Verdere beoordelingspunten zijn onder meer het rijgedrag van de chauffeur, de verkenning van het incident, het bedienen van de pomp en de taktische aanpak van de hulpverlening.

Bij de keukenbrand wordt ademluchtapparatuur gebruikt. Het vuur, ontstaan door een oververhitte frituurpan, is via de afzuigkap door het plafond heengeslagen. Onder dekking van een straal moet eerst het slachtoffer met brandwonden uit het pand gehaald worden. Om de vuurhaard goed te traceren en te kunnen bestrijden, slopen de spuitgasten een stuk plafond uit de keuken. Jurylid J. de Nijs loopt na het klaren van de klus naar de bevelvoerder van het korps Schoondijke toe. Hij wisselt kort wat bevindingen uit. De Nijs: „De manschappen weten zelf wel hoe hun oefening verlopen is. Daarnaast krijgen ze de juryrapporten. Hier kunnen ze dan weer verder mee gaan werken.“

In de klasse ’hoge druk’ is het team van Oostburg eerste geworden. De ploeg Borssele heeft het beste gepresteerd in de categorie technische hulpverlening. De eerste drie van elke categorie nemen in juni verder deel aan gewestelijke wedstrijden.