Onaangekondigde oefening hulpdiensten

Toegevoegd: 16-02-2011, 21.09 uur
Door: Manfred Berrevoets & Veiligheidsregio Zeeland
MIDDELBURG - Eind januari is er door de Veiligheidsregio Zeeland aangekondigd dat er ergens in de maand februari een onaangekondigde oefening zou worden georganiseerd voor functionarissen van het Regionaal Operationeel Team (ROT). Deze oefening is vanmorgen omstreeks 5.30 uur gestart vanuit de meldkamer met het alarmeren van de dienstdoende deelnemers van het ROT.

De oefening had een lerend en toetsend karakter en kan voor het onderdeel alarmering en opkomst van het ROT vergeleken worden met de Radartoets in 2009. Nadat de leden van het ROT gealarmeerd zijn via de meldkamer, komen zij binnen de gestelde opkomsttijd naar de coördinatieruimte aan de Segeerssingel in Middelburg.

Oefenleider Gerard Wessel heeft een korte inleiding gehouden over de aanleiding en het doel van de oefening. Tevens heeft Peter van Beek, coördinator Nucleaire Veiligheid een presentatie gegeven over stralingsongevallen, de oefening staat namelijk in het teken van een stralingsongeval.

Daarna is door een informatiemanager een startbeeld gepresenteerd. Op basis van dit startbeeld worden conclusies getrokken (oordeelvorming) en besluiten genomen. Aangezien de actiecentra niet in de oefening participeren en eventuele opschaling virtueel plaatsvindt, worden besluiten niet daadwerkelijk buiten het ROT uitgezet.

Na de eerste ROT-vergadering wordt door de oefenleider procesinformatie uitgedeeld en start er een proces van scenariodenken. De ROT-leden gaan uiteen met een opdracht. In de tweede ROT-vergadering inventariseert en beoordeelt de voorzitter van het ROT (de operationeel leider) de bijdrage van alle individuele ROT leden.

Na deze bijeenkomst sluit de voorzitter de vergadering en is de oefening ten einde. Direct na de oefening vindt een procesevaluatie plaats door de oefenleider en waarnemer van het ROT.

Meer informatie over de evaluatie van deze onverwachtse oefening volgt in een later stadium. Een evaluatieverslag van de oefening zal worden aangeboden aan het Managementteam en Directieteam van de Veiligheidsregio.

C. (17-2-2011 om 15:41)
Oefening prima maar moest dat echt op dit tijdstip? Die helicopters maken iedereen wakker met hun herrie. En ja als het echt nodig is weet je het tijdstip ook niet maar voor een oefening was het wat mij betreft een ongelukkig gekozen tijdstip.