'Ouders hadden veel vragen'

Toegevoegd: 17-02-2011, 22.06 uur
MIDDELBURG - Veel ouders hebben vanavond vragen gesteld tijdens de speciale bijeenkomsten naar aanleiding van het vermeende misbruik op de Middelburgse basisschool Cypressenhof. Dat heeft burgemeester Schouwenaar laten weten.

Volgens Schouwenaar waren de ouders over het algemeen rustig, maar wel bezorgd. Ze wilden graag weten wat ze moeten vertellen aan hun kind en hoe de school invulling zal geven aan het traject dat nog zal volgen. Bij de bijeenkomst waren ook kinderartsen van de GGD aanwezig om tips te geven. De kinderen zullen morgen door het team van de school worden geïnformeerd over wat er speelt op de school.

Het onderzoek dat nu loopt, is twee weken geleden opgestart. Dat zegt politiewoordvoerster Mirja Vis. Volgens Vis kwam toen een melding binnen van misbruik door de schooldirecteur (63). Een toen 5-jarige (nu 19-jarige) jongen zou destijds zijn misbruikt. Volgens Vis is er sprake van één melding en één incident.

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de zaak bekeken en naar aanleiding hiervan is besloten om een aangifte op te nemen. Dat is in de afgelopen twee dagen gebeurd. Naar aanleiding van de aangifte zal verder onderzocht worden of er sprake is geweest van een strafbaar feit. Ook of de zaak inmiddels niet al is verjaard, is een zaak voor het OM, zo laat Vis weten.

Volgens Schouwenaar waren er de afgelopen dagen al geruchten op de school. Toen er daadwerkelijk een aangifte lag, is volgens de burgemeester besloten tot het breed informeren van de ouders van alle kinderen die nu op de school zitten. “Het gaat om een serieuze zaak”, aldus Schouwenaar. Oud-leerlingen en hun ouders worden vooralsnog niet geïnformeerd. “Justitie zal uiteindelijk beslissen of de zaak breder moet worden opgepakt”, zo meldt de burgemeester.

De Cypressenhof maakt onderdeel uit van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs Middelburg (VCO), de overkoepelende organisatie voor christelijk basisonderwijs in de gemeente Middelburg. De vereniging telt in totaal zes scholen. De Cypressenhof is de grootste basisschool van Middelburg en telt nu 540 leerlingen. De betreffende directeur werkte al 34 jaar voor de school.

Zie ook:
- Ouders Middelburg bijgepraat (17-02-2011)
- Mogelijk misbruik op basisschool (17-02-2011)

N. (19-2-2011 om 10:56)
Ik heb in diezelfde periode ook op de Cypressenhof gezeten.. de aanklacht moet dus van een klasgenoot van me komen.. Zelf geloof ik er niet veel van, de directeur was inderdaad altijd een heel vriendelijke man. het kan toch niet zo zijn dat zo iemand zich dan maar aan 1 iemand vergrijpt?
Mar (19-2-2011 om 09:35)
@D: Je zegt: een rage en waarom na 14 jaar? Er is (en ik spreek nu in het algemeen) moed voor nodig om dit soort dingen aan de kaak te stellen. En het kan jaren duren voor je zover bent en je schaamte overwonnen hebt. Kijk maar naar het misbruik in o.a. de kerk. En na 1 aangifte durven er meer.
D. (18-2-2011 om 17:46)
Dit moet eerst nog maar eens uitgezocht worden hoor, voordat ik hier een conclusie uit trek. Het lijkt wel een rage om met dit soort dingen aan te komen. Hoe kan je 14 jaar later ineens met zoiets aankomen? Dan moet er 14 jaar geleden toch ook al een signaal geweest zijn..
Anoniem24 (18-2-2011 om 12:37)
Er gingen al 2 weken geruchten bij de dansschool dazzle dat het ging spoken in zuid en medewerker van dazzle had al over advocaten en aangiftes (ze had er druk mee) de huisarts was ook al op de hoogte maar verder kon en moch ze niks zeggen ik kan de link niet vinden tussen dazzle en de school??
Tommie (18-2-2011 om 09:30)
Als er geruchten rondgingen denk ik dat het verstandig is geweest om de ouders te informeren. Maar de man wordt door onverstandige mensen nu al bij voorbaat veroordeeld en een massahysterie komt op gang; Oh, mijn kind zit daar ook op school! Mensen: maak er niet bij voorbaat zo'n drama van!
Mar (17-2-2011 om 23:16)
@ Anoniem: Het 8 uur journaal gezien? Item: een pleegouder die de fout inging. Niemand had dat van die aardige man gedacht..... Waarmee ik overigens de directeur niet beschuldig; ik wil alleen maar aangeven dat schijn soms bedriegt.