'Kinderen veiliger naar strand'

Toegevoegd: 20-03-2011, 11.35 uur
MIDDELBURG - Kinderen en hun ouders leren welke gevaren het strand en de zee met zich meebrengen en hoe die (zoveel mogelijk) te ontwijken. Dat is de insteek van een nieuw voorlichtingsproject van de Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade.

Op Christelijke basisschool De Goede Polder in Vrouwenpolder wordt dinsdag de aftrap gegeven voor een reeks van presentaties. Naast de presentatie worden ook folders en posters uitgedeeld. Verder is ook de website www.veiligstrand.nl in het leven geroepen en zijn er voor leerlingen werkopdrachten ontwikkeld.

“Het hele project 'Veiligstrand.nl' draait om veiligheid aan het strand. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen wat men zelf kan doen én waarvoor men een beroep kan doen op de reddingsbrigade”, zo legt voorzitter Leo Wolterman van de Van Dixhoornbrigade uit.

Dat goede voorlichting nodig is, blijkt wel uit de laatste cijfers van Reddingsbrigade Nederland, de overkoepelende organisatie van reddingsbrigades in ons land. Wolterman: “In 2010 werden ruim 10.000 hulpacties uitgevoerd. Er waren zeker acht dodelijke ongevallen en honderden mensen konden nog maar net op tijd worden gered.”

Voorlichting
“Wij merken bovendien dat de overheid steeds minder aan voorlichting doet. Op veel plaatsen staat zelfs schoolzwemmen ter discussie of is reeds afgeschaft.” Met die laatste opmerking haalt Wolterman een actueel issue aan: de gemeente Middelburg is bezig met plannen die bezuinigen op de schoolzwemlessen.

“Niet alle ongelukken aan het strand of bij ander open water zijn te voorkomen, maar het is wel mogelijk om kinderen bewuster te maken van de gevaren die er zijn en wat er aan gedaan kan worden om die gevaren zo klein mogelijk te maken. Daarom zijn we aan dit project begonnen.”

De Van Dixhoornbrigade uit Middelburg heeft een lange ervaring met het strand en de strandbewaking: in 1975 openden de club haar eerste bewakingspost in Dishoek, gevolgd in 1977 met een tweede post in Zoutelande. Deze twee posten vallen inmiddels onder de verantwoording van de Stichting Strandexploitatie Walcheren (SSW), maar op beide posten werken nog steeds leden van de brigade.

Met het voorlichtingsproject hoopt de brigade niet alleen de veiligheid op het strand te vergroten maar ook het werk van de reddingsbrigade bij een breder publiek bekend te maken.

Ine (20-3-2011 om 19:56)
Als ouder ben je verantwoordelijk of je kind kan zwemmen of niet.School geeft zwemles maar het toezicht op het strand is aan de OUDERS.Strandwacht is erg nuttig maar is niet verantwoordelijk voor drenkelingen.Jong of oud,let zelf op en gelukkig is de reddingsbrigade het laatste redmiddelde .
Mart (20-3-2011 om 19:55)
Je moet je kind gewoon in de gaten houden als je op het strand bent
Maja (20-3-2011 om 17:26)
Met schoolzwemmen voorkom je geen (bijna)slachtoffers op het strand. Zwemmers, die in het bezit zijn van een A- of B diploma denken maar al te vaak dat ze geoefend genoeg zijn om de Oceaan over te steken. Dat zijn dus de ongevallen die met gezond verstand voorkomen hadden kunnen worden.
Rosa104 (20-3-2011 om 16:50)
Deze voorlichting deden vroeger de ouders...