Brandweerwedstrijden Vlissingen

Toegevoegd: 10-04-2011, 18.06 uur
De wedstrijden werden gewonnen door Ovezande en Oosterland.
© Foto: Rens Marijs
Door: Rens Marijs en Roland de Jong
VLISSINGEN - De brandweerploegen uit Ovezande en Oosterland zijn zaterdag eerste geworden bij vaardigheidstoetsen van de regionale brandweer Zeeland.

Er werd gespeeld op twee banen: één zogeheten 112-baan en één HD-baan. Bij het eerstgenoemde wedstrijdonderdeel was een scenario bedacht waarbij tijdens werkzaamheden brand was uitgebroken in een bedrijf. Er waren verschillende gevaarlijke stoffen aanwezig. Eén slachtoffer werd vermist, terwijl een tweede figurant de brandweer opving.

De brand was doorgeslagen naar buiten waar een grote tank met een gevaarlijke vloeistof stond. Een mooie klus voor de verschillende brandweerploegen om uit te zoeken met welke soort stoffen men te maken had en deze klus zo snel én zo veilig mogelijk op te lossen. De wedstrijdploeg Oosterland 2 won op dit onderdeel.

Ook bij de HD-baan moest een brand worden geblust. Bouwvakkers waren bezig met het uitvoeren van hun werkzaamheden toen er brand uitbrak. Eén bouwvakker was naar buiten gevlucht maar liep brandwonden aan zijn arm op.

Toen de brandweer ter plaatse kwam, werd direct gestart met het ondervragen van het slachtoffer. Hieruit kwam naar voren dat zijn collega zich nog in het pand bevond. De taak dus aan de brandweerploeg om het slachtoffer op te zoeken en over te dragen aan het ambulancepersoneel.

Een hoogwerker werd ingezet om het gebouw van bovenaf goed in de gaten te houden en om uitslaan van de brand te voorkomen. Ook moest het gebouw grondig worden verkend voordat er een begin gemaakt kon worden met het bestrijden van de brand. Dit alles moest binnen de gestelde tijd afgerond worden.

Bij de HD-baan presteerde de ploeg van Ovezande het beste.