Kraamkamer brandweer Goes loopt elk jaar vol

Toegevoegd: 18-02-2006, 09.47 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
GOES - De jeugdbrandweer blijft in trek. Zeven helmen mocht burgemeester D. van der Zaag gisteren uitdelen aan nieuwe leden van de jeugdbrandweer Borsele-Goes. Wijzend op de knaloranje potten: „Daar kun je mee naar het EK-voetbal.“ In koor: „Ja, goed idee.“

De jeugdbrandweer Borsele-Goes bestaat twintig jaar. Nou ja, Goes eigenlijk, want Borsele zit er sinds 2001 bij. Het korps telt nu 24 leden in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar. Aanwas is er elk jaar genoeg. Hoofdleider L. de Jonge van de jeugdbrandweer maakt dan ook nooit reclame. „Jongeren melden zich bijna allemaal aan via de jeugdpagina op de website van de brandweer. Dat zijn er jaarlijks een handvol en dat is genoeg. Als we reclame zouden maken, krijg je misschien tweehonderd aanmeldingen, maar we hebben liever jongeren die uit eigen beweging naar ons toe komen. Daarvan weet je dat ze een bewuste keuze maken en dus gemotiveerd zijn.“

De Jonge begrijpt wel waarom de jeugdbrandweer nooit om leden verlegen zit. „De brandweer is spannend. Vraag kinderen wat ze willen worden en je hoort: piloot, politieagent en brandweerman.“

Vaders en moeders
In de praktijk blijkt dat brandweermensen zelf al voor redelijk wat aanwas zorgen. Ruim eenderde van de jeugdbrandweerleden treedt in vaders en tegenwoordig ook moeders voetsporen. Zo loopt brandweercommandant P. van Dijk’s dochter Gabriëlle (14) - er zijn nu vijf meiden bij de jeugdbrandweer - sinds gisteren ook in blustenue rond. „Mijn broertje en zusje vinden de brandweer niet leuk, ik wel. Het is gezellig, want ik ken veel mensen bij de jeugdbrandweer, en je kunt hier ook iets leren.“

De nieuwe leden belanden bij de aspiranten (12-15 jaar). De oudere jeugdbrandweerlieden zijn junioren. Patrick Remijnse (16) uit Ovezande is daarvan bevelvoerder, maar zijn rang is geen reden om zich op de borst te kloppen. Brandbestrijding en hulpverlening is teamsport, zegt hij. „Zonder pompbediende heb je geen water.“

Patrick, wiens vader ook bij de brandweer zit, kan moeilijk uitleggen wat hem zo begeestert. Met gevoel voor understatement: „Het is erin gekweekt.“ Hij benadrukt dat de jeugdbrandweer jongeren leert samen te werken. „Bovendien staat het later goed op je cv.“

Met vuur werken de jonge gasten nog niet. Branden worden gesimuleerd met vlamborden, lichtslangen en knetterkasten. Een stuk hulpverlening zit er ook bij: een slachtoffer uit de rook halen.

Adembescherming
Toch zijn de jeugdbrandweerlieden op hun achttiende bijna klaar voor het echte werk, zegt De Jonge. „Het is enige wat ze nog moeten halen, is werken met adembescherming.“

Bijna eenderde van de jeugd stroomt door naar het echte brandweerkorps. Dat geeft volgens De Jonge aan hoe belangrijk de jeugdbrandweer als kraamkamer is.

De jeugdbrandweer Borsele-Goes behoort tot de toptwaalf van de tweehonderd jeugdkorpsen in Nederland. Vorig jaar ging het kampioenschap net verloren, maar zilver glanst ook mooi. De jeugdteams krijgen 22 april in Oudewater de kans door te stoten naar de eindstrijd en dan revanche te nemen.