Loodsboot omgeslagen op zee

Toegevoegd: 12-08-2011, 10.28 uur

NEELTJE JANS - Donderdagavond is op zee een loodsjol omgeslagen, een kleine loodsboot. Direct werd groot alarm geslagen.

Even voor 19.00 uur werd de KNRM-reddingboot Koopmansdank opgeroepen met de melding "man over boord". Het bleek te gaan om de loodsboot die met vier personen aan boord ter hoogte van de Steenbanken was omgeslagen. Er stonden ter plekke golven van twee tot drie meter.

De loodsjol was vertrokken van de loodsboot Mirvak en op weg naar de te beloodsen zeeschepen toen hij omsloeg. Direct werd groot alarm geslagen en er werd getracht de bemanning uit de woeste zee te te halen. De loodsboot kreeg dit uiteindelijk zelf voor elkaar.

De bemanning van de Koopmansdank heeft getracht de loodsjol veilig te stellen, maar kon de boot niet vastmaken omdat deze ten prooi was gevallen aan de golven. Uiteindelijk heeft een andere Vlissingse loodsboot het bootje kunnen 'vangen' en bergen.

De 4 onfortuinlijke bemanningsleden van de Jol zijn na behandeling op de loodsboot in Vlissingen aan de wal gebracht en overgedragen aan de ambulancedienst voor verder onderzoek en transport.

Pim (13-8-2011 om 14:42)
Eindelijk weer eens een echte redding en geen goedkoop bergings alternatief van onvoorbereide amateur watersporters die zichzelf in de problemen werken. bravo !
Berger (13-8-2011 om 01:42)
Risico van het vak. Gelukkig gebeurt er maar heel zelden iets tijdens het bemannen of afhalen. Evengoed lijkt het mij een heftige ervaring om mee te maken. Sterkte en de draad maar weer snel oppakken. Jullie kennen het verhaal van de ruiter die van zijn paard valt. Er direct weer terug opstappen.
Zeeman (12-8-2011 om 12:43)
Gelukkig is iedereen weer veilig aan de wal!!
Vlissinger (12-8-2011 om 11:59)
Sterkte aan de bemanningsleden