Wegen sneller vrij na ongeluk

Toegevoegd: 18-10-2011, 14.50 uur
MIDDELBURG - Zeeuwse wegen kunnen na ongelukken sinds kort sneller vrij worden gemaakt. Dat kan dankzij de inzet van de Incident Management (IM) procedure die de Provincie Zeeland heeft ingevoerd.

In de oude situatie werd na een ongeval de alarmcentrale gebeld, die vervolgens verschillende instanties moest activeren. Dit nam veel tijd in beslag, omdat de berger bijvoorbeeld moest wachten op een akkoord van de verzekeringsmaatschappij.

Met de IM procedure kan de alarmcentrale direct het versnelde bergingsproces in gang zetten. De procedure bestaat uit een aantal afspraken tussen wegbeheerders, verzekeraars, politie en bergers. Voor de coördinatie hiervan is er een overeenkomst afgesloten met twee landelijke partijen, Stichting Incidentmanagement Nederland (SIMN) en Stichting Incident Management Vrachtauto's (Stimva).

Deze partijen zorgen voor de aansturing van de bergers, zodat bij ongevallen de juiste berger snel ter plaatse is. Het grote voordeel hiervan is de tijdwinst, want de berger is tegelijkertijd met de politie aanwezig.

Incident Management is sinds 1 oktober 2011 ingevoerd op de N62 (Sloeweg en Tractaatweg), N254 (langs Vlissingen-Oost), A256 en de N256 van Goes naar Zierikzee.

Ervaringsdeskundige (22-10-2011 om 13:44)
@dafje56: Slecht geinformeerd DAFJE want IM werkt wel degelijk. In de drukke regio's is IM al sinds jaren van kracht en naar volle tevredenheid van alle partijen. Nu wordt er JUIST naar de kundigheid/snelheid/aanrijtijd gekeken. Laat je eerst goed informeren voordat je hier je frustratie uit!!
Dafje56 (20-10-2011 om 21:33)
Wat een onzin. Incedent Managment werkt vanaf het begin al niet goed. De bergers zijn niet snel ter plaatse. Zeker twee bepaalde bergers in Zeeland niet. Naar deskundigheid van bergers wordt bij inschrijving niet gekeken en naar aanrijtijd ook niet. Vroeger was het goed geregeld.