Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
41 files van totaal 176 km

'Fataal bedrijfsongeluk te voorkomen'

Toegevoegd: 17-11-2011, 20.15 uur
Door: Roland de Jong
MIDDELBURG - Als de twee schippers van de duwboot Scorpio, een 37-jarige Vlissinger en een 27-jarige man uit Wormerveer op maandagmorgen 7 september 2009 geen koffie waren gaan drinken, had de stuurman, de 24-jarige Joey Heidweiller uit Heerhugowaard misschien nog geleefd.


Donderdag stonden de twee mannen voor het hekje van de rechtbank in Middelburg en hoorden zij elke een taakstraf van tachtig uur voor 'dood door schuld' en 'het vernietigen van een vaartuig met de dood als gevolg tegen zich eisen'.

De duwboot met twee pontons met daarop drie buizen met een gewicht van 1268 ton lag in de Van Cittershaven in Vlissingen-Oost om daar door Heerema te worden gelost. Volgens het ballast- en losplan zou tijdens het takelen de ballasttanks moeten worden gevuld, om de pontons in balans te houden.

Door vooraf al de ballasttanks aan één zijde te vullen kon minstens een uur tijd worden bespaard. "Maar dan moesten ze wel bij de pompen blijven en de boel goed in de gaten houden", zo had een collega-schipper verteld. Wat ballasten precies inhield en waarom dat moest wisten de schippers met ruime ervaring overigens niet.

Ze zetten de pompen aan en vertrokken. Toen ze terugliepen zagen ze dat de pontons vervaarlijk scheef hingen en dat het fout dreigde te gaan. Het lukte ze nog om één pomp uit te schakelen, maar bij een tweede ballastpomp lukte dat al niet meer. Het ponton kapseisde, de lading rolde eraf en het ponton maakte een wilde beweging waardoor de stuurman overboord viel. Zijn stoffelijk overschot werd later die dag met behulp van sonar geborgen.

Uitspraak 1 december.

Zie ook:
- Lichaam vermiste man gevonden (07-09-2009)


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Ronald (18-11-2011 om 08:13)
@Jake Ik ben het met je eens. Met tachtig uur taakstraf komen zij er m.i. makkelijk vanaf, maar ja dat denk je altijd als het om familie gaat. Koekje er bij?
Jake (18-11-2011 om 00:58)
Dit is nalatigheid met de dood van een collega tot gevolg. Als schippers op een duwboot met zware ladingen en je weet niet wat ballasten is en je loopt dan ook nog weg bij in bedrijf zijnde pompen dan moet je voor altijd de bevoegdheid ontnomen worden om als schipper of stuurman te mogen varen.
Anja (17-11-2011 om 23:13)
Wat een zware beschuldiging zeg voor deze jongens en onterecht denk ik verkeerd ingeschat en opdracht van hogerhand waarschijnlijk een collega waar ze nou mee samen werkten dus een heel groot drama voor alle betrokkenen kom op zeg sterkte jongens anja lakke
Kees (17-11-2011 om 21:02)
Je maakt mij niet wijs dat een schipper niet weet wat ballasten is. Iedereen met enig verstand kan op zijn vingers natellen dat als bij het verwijderen van1 of 2 van de 3 buizen het ponton hoe dan ook niet meer in evenwicht is. Riekt naar meineed.
Cookie-instellingen beheren