Overzicht incidenten jaarwisseling

Toegevoegd: 01-01-2012, 03.16 uur - Update: 01-01-2012, 13.12 uur
MIDDELBURG - De overgang van 2011 naar 2012 is voor zover bekend zonder grote problemen verlopen. Er waren wel diverse brandjes, maar in de meeste gevallen bleven die qua omvang beperkt.

De Veiligheidsregio kreeg 203 meldingen binnen waarbij de brandweer ingezet is. De meeste brandjes woedden op Walcheren: volgens de eerste berichten zo'n veertig in totaal. In Zeeuws-Vlaanderen was het relatief rustig. In Middelburg woedden op oudejaarsdag twee binnenbranden. Bij een van die branden raakte iemand gewond.

In Baarland woedde aan het eind van de middag een binnenbrand. Rond middernacht brak in 's-Heer Hendrikskinderen een schoorsteenbrand uit. Hier moest later ook nog een nacontrole worden uitgevoerd.

Een van de branden die qua omvang groter was, was een binnenbrand in een oude school aan de Bernhardstraat in Burgh-Haamstede. Deze melding werd opgeschaald naar middelbrand.

De laatste melding van een binnenbrand kwam rond 02.35 uur binnen vanuit de Oosthof in Kloosterzande. Dit ging om een brandende schutting en brandende containers. Uit voorzorg werden bewoners geëvacueerd. De brand was al na tien minuten onder controle.

Slachtoffers
Tot nu toe zijn er weinig berichten over vuurwerkslachtoffers in Zeeland. De PZC meldt dat in het ziekenhuis in Goes één persoon is opgenomen met ernstig oogletsel. Vier anderen meldden zich bij het ADRZ met brandwonden in het aangezicht. De politie spreekt van drie gevallen van ernstig oogletsel. Deze vonden onder meer plaats in Middelburg en 's-Gravenpolder.

In 's-Gravenpolder raakte rond 00.10 uur een 24-jarige man uit die plaats gewond toen er in de Esdoornstraat vuurwerk in zijn gezicht ontplofte, met alle gevolgen van dien. De man is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Rond 00.15 uur raakte een 16-jarige jongen uit Axel door vuurwerk gewond in zijn gezicht. Rond genoemd tijdstip kreeg de jongen in de Jan van Eyckstraat in Axel een stuk (vermoedelijk illegaal) vuurwerk in zijn gezicht. Hij is met letsel in zijn gezicht per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Gent.

Geweld hulpverleners
De aandacht lag dit jaar volgens de politie vooral op de handhaving van de openbare orde, hulpverlening en geweld tegen hulpverleners. Er zijn tijdens de jaarwisseling geen incidenten geweest waarbij geweld tegen hulpverleners aan de orde was. Wel werden in Terneuzen twee medewerkers van het ziekenhuis door een bezoeker mishandeld en werd in Goes en Terneuzen een portier van een horecagelegenheid bedreigd.

Schade
Er zijn uiteraard ook veel meldingen van schade. Het gaat vaak om gemeente-eigendommen. In Sas van Gent werd vuurwerk door de brievenbus van een woning gegooid. Dat gebeurde zaterdagavond rond 22.00 uur in de Beneluxstraat. Er is schade ontstaan aan de brievenbus en in de gang van de woning. De bewoners hebben aangifte gedaan.

Stroomuitval
Op oudejaarsdag kwamen er rond 23.00 uur meldingen binnen dat alle woningen in de Boomweidelaan in Schore zonder stroom zaten. De oorzaak van de stroomstoring lag vermoedelijk in het feit dat er op een speelveldje in Schore een vreugdevuur was ontstoken. Hierbij had ook een elektriciteitskastje vlam gevat. Een monteur van Delta NV. is ter plaatse gekomen en heeft de storing snel verholpen.

Arrestaties
Er zijn zeker 23 arrestaties verricht. Vijf van hen hadden molotov-cocktails bij zich. Zij werden opgepakt in Vlissingen.

Up-to-date
Volg actuele alarmeringen op P2000Zeeland.nl. Over grote calamiteiten berichten wij ook op ons officiële Twitter-account. Heeft u foto's van brandjes? Stuur ze in! Vermeld wel even duidelijk uw naam en waar het incident precies plaatsvond.

Zie ook (met foto's en/of video's):
- 01/01/2012: Diverse arrestaties oud en nieuw
- 31/12/2011: Containerbrand in Vlissingen
- 31/12/2011: Ondergronds brandje Middelburg
- Overzicht meldingen jaarwisseling oudejaarsdag

Middelburger (2-1-2012 om 17:34)
@Ad: Nee je hebt die discussies niet, maar wel andere. Moet je vuurwerk nou echt verbieden omdat er een paar klootzakken tussen zitten? Nee, want daar staf je ook de mensen mee die wel gewoon met vuurwerk om kunnen gaan en plezier hebben. Denk ook eens aan anderen!!!!!
Marc (2-1-2012 om 11:17)
Axelaar, je heb het een beetje beter verwoord als ik maar dit is wat ik ook bedoel
Ad (2-1-2012 om 07:47)
Vuurwerk gewoon verbieden. Geen schade aan mens, dier, milieu en goederen. Dan heb je deze discussies ook niet.
Axelaar (1-1-2012 om 22:08)
@Roos,het is inderdaad sneu dat je schuur beschadigd is,maar deze schade is gelukkig te herstellen.Wij stonden naar het vuurwerk te kijken toen de ambulance met loeiende sirene die jongen naar Gent bracht. Die verwonding is niet gemakkelijk te herstellen.Heel veel sterkte jongen al kennen we je niet
Piet (1-1-2012 om 21:02)
Meeste was (natuurlijk) illegaal, dat makkelijk te halen is. daar moet strenger op worden gecontroleert en zo minder ongelukken veroorzaakt.
Marc (1-1-2012 om 20:42)
Het gaat niet om spullen die beschadigen, daar ben ik het ook niet mee eens. Maar om daarom andere mensen verwondingen toe te wensen, die inderdaad bij de risoco's van vuurwerk horen, dat gaat mij echt te ver. spullen zijn spullen en te vervangen mensen niet