'Forse stijging ernstig hoofdletsel'

Toegevoegd: 19-01-2012, 19.53 uur

MIDDELBURG - Er is landelijk sprake van een forse stijging van ernstig hoofdletsel bij jonge kinderen na fietsongevallen. Dat meldt de stichting Consument en Veiligheid.

In de periode 2006-2010 vonden jaarlijks naar schatting 2.000 ziekenhuisopnamen plaats bij jonge verkeersslachtoffertjes tot en met 12 jaar. Ruim de helft van deze kinderen kreeg het ongeval met de fiets.

Het meest opvallend zijn volgens de organisatie de stijgingen in de leeftijden dat kinderen leren fietsen en met de fiets naar school gaan respectievelijk 34 procent (0-4 jarigen) en 35 procent (9-12 jarigen).

Kinderen worden het vaakst in het ziekenhuis opgenomen in verband met letsel aan hoofd of hals, zoals een hersenschudding (20 procent) en ander schedel/ hersenletsel (13 procent).

Ook bij de jaarlijks 20 verkeersdoden in deze leeftijdsgroep zijn fietsongevallen in de meerderheid geweest, hoewel het aantal dodelijke ongevallen in deze periode met bijna een derde daalde. De helft van de kinderen is overleden aan traumatisch hersenletsel.

De Spoedeisende hulpafdelingen van ziekenhuizen behandelden in deze periode jaarlijks 17 duizend kinderen tot en met 12 jaar na een verkeersongeval. Hiervan zaten er 14 duizend op de fiets, 1.100 van hen was voetganger en 950 kinderen werden tijdens het ongeval vervoerd in de auto.

Eenzijdige fietsongevallen, waarbij geen andere verkeersdeelnemer is betrokken, zijn goed voor 81 procent van het aantal fietsongevallen. Ook hier loopt één op de vijf slachtoffertjes letsel op aan hoofd en hals.

Vandaag vond het eerste nationale congres Kinderveiligheid plaats bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. De veiligheid van jonge kinderen in het verkeer stond centraal.

Met het nationaal congres Kinderveiligheid beogen de initiatiefnemers, Wilhelmina Kinderziekenhuis- Universitair Medisch Centrum Utrecht - en Consument en Veiligheid, draagvlak te vinden voor maatregelen om het aantal vermijdbare ongevallen bij jonge kinderen te verminderen.

Verbaasde Goesenaar (20-1-2012 om 22:33)
Tot mijn grote verbazing 9en ongerustheid) zag ik van de week een moeder/volwassen vrouw met een peuter achterop de fiets, die ook druk bezig was met de toetsjes van haar mobieltje. Geen van beiden droegen een fietshelm die deze hobby wat minder risicovol zou maken.
Piet (20-1-2012 om 19:37)
Het gaat hier niet over naar school brengen en/of met meerderen fietsen mensen eerst lezen en dan reageren. Het gaat over bellen en smsen op de fiets zoals Frans zegt. Mobieltjes gewoon thuis laten,het leven stopt echt niet zonder mobieltje hoor.
BMX (20-1-2012 om 16:09)
Toen ik nog jong was was je een mietje als je nog niet eens een keer van je fiets was gevallen. i.i.g. letten we wel beter op op straat. het ligt duidelijk aan gebrek aan opvoeding en verkeers educatie. iedereen weet wie daar verantwoordelijk voor is, gaat u daar dan verhaal halen .
Anjo (20-1-2012 om 14:45)
Ouders moeten stoppen hun kinderen overal heen te rijden met de auto. Leer ze onder begeleiding fietsen naar school, clubjes, de stad, bij mooi èn slecht weer. Zo hebben ze een heel stuk fiets- en verkeerservaring te pakken, als ze op een leeftijd komen om alleen aan het verkeer deel te nemen.
Frans (20-1-2012 om 09:12)
Lekker blijven SMS'en en spelletjes doen op je mobieltje tijdens het fietsen!
Pieter (19-1-2012 om 22:40)
Ik ben hier niet verbaasd over , het gedrag van veel schoolgaande fietsers zeker in de leeftijdscattegorie van 12-14 jr is ronduit schrikbarend , met 3 naast elkaar en trekken en duwen zodat er gevaar onstaat voor andere weggebruikers