Reddingsbrigade waarschuwt schaatsers

Toegevoegd: 03-02-2012, 11.25 uur

MIDDELBURG - Reddingsbrigade Nederland, de overkoepelende organisatie van alle reddingsbrigades in ons land, waarschuwt mensen die het ijs op willen gaan.

"Het ijs is op veel grote vaarten en plassen nog steeds verraderlijk en zwakke plekken kunnen door de verwachte sneeuw slecht zichtbaar zijn. Verwacht wordt dat veel mensen toch de schaatsen onderbinden. In combinatie met de lage temperatuur kunnen mensen snel in de problemen kome.", aldus een woordvoerder.

De Reddingsbrigade waarschuwt mensen alleen goed voorbereid het ijs op te gaan en op plaatsen waar lokale ijsverenigingen aangeven dat dat verantwoord is. Reddingsbrigade Nederland waarschuwt mensen om alleen goed voorbereid de ijspret op te zoeken.

De reddingsbrigade heeft de volgende algemene tips:
- Ga alleen goed voorbereid op pad; zorg ook voor reddingsmiddelen (touw, prikkers, telefoon)
- Schaats verantwoord, hou rekening met anderen en let op aanwijzingen voor zwakke plekken
- Weet wat je moet doen als je door het ijs zakt of als je iemand anders door het ijs ziet zakken. Denk aan je eigen veiligheid en die van anderen.

Verder raadt men aan om voordat u op pad gaat de weersverwachting, ijsdikte en eventuele waarschuwingen van lokale autoriteiten of ijsverenigingen te controleren. Ook wordt aangereden niet alleen te schaatsen en altijd iemand te informeren waar u gaat schaatsen. Ook wordt het afgeraden om in het donker het ijs op te gaan. Verder kan het raadzaam zijn alleen mee te doen aan georganiseerde schaatstoertochten.

Ook het meenemen van de juiste middelen kan zorgen voor extra veiligheid. "Trek warme vochtregulerende en winddichte kleding, handschoenen en een muts aan. Neem voldoende drinken en een mobiele telefoon mee. Zorg ook dat u in het bezit bent van reddingsmiddelen zoals een reddingsklos of ijsprikkers."

De reddingsbrigade heeft ook tips voor tijdens het schaatsen: "Houdt voldoende afstand van andere schaatsers, let op wakken of bijten en houdt kleurveranderingen in het ijs in de gaten. Dit laatste kan duiden op zwakke plekken. Let extra op bij begroeiing, bruggen en waterinlaatplaatsen of een kruising van waterwegen."

Wat moet u doen als u door het ijs zakt?
- Probeer rustig te blijven.
- Breek het ijs af tot het steviger wordt.
- Probeer zijwaarts of ruggelings uit het wak te komen door u met uw voeten af te zetten tegen het ijs en/of op het ijs te rollen. - Met ijsprikkers kunt u zich ook het ijs optrekken.
- Rol van het wak af; ga pas staan als u zeker weet dat het ijs stevig genoeg is.
- Als u onder het ijs terecht komt, zoek dan een (vaak ook in kleur) afwijkende plek (vaak zwakker) in het ijs door u met handen en voeten af te zetten tegen de onderkant van het ijs. Probeer met uw voeten een gat te schoppen.

Wat moet u doen als u iemand door het ijs ziet zakken?
- Denk aan uw eigen veiligheid! Niemand is gebaat bij een extra slachtoffer.
- Alarmeer 112 en geef zo nauwkeurig mogelijk de locatie door; geef herkenningspunten door als u in een natuurgebied bent. Laat andere mensen assisteren bij de hulpverlening.
- Loop nooit over het ijs naar een wak, maar kruip er liggend naartoe, het liefst geborgd door een touw aan de wal.
- Maak contact met het slachtoffer, bijvoorbeeld met een reddingsklos, tak of kledingstuk.
- Probeer het slachtoffer eruit te trekken. Help hem of haar zo mogelijk aan droge kleding.