Zeehond met longwormen op strand

Toegevoegd: 18-02-2012, 09.59 uur
OOSTKAPELLE - Op het strand van Oostkapelle is vrijdag een zieke zeehond aangetroffen. Het dier is gevangen en overgebracht naar Pieterburen.

's Ochtends werd melding gemaakt van een zieke zeehond bij de dijk tussen Domburg en Westkapelle. Voordat de vrijwilligers van de Eerste Hulp Bij Zeezoogdieren (EHBZ) ter plekke konden komen, was de zeehond richting zee getrokken.

Het dier kon echter nog wel met een verrekijker worden waargenomen en op deze manier kon ook worden geconstateerd dat de zeehond vermoedelijk last had van longwormen. Toen er voorbereidingen werden getroffen om de zeehond te vangen, ging deze het water in.

Rond 15.30 uur 's middags werd de zeehond opnieuw gesignaleerd. Wandelaars merkten het dier op en waarschuwden de uitbaters van strandpaviljoen De Piraat. Zij waarschuwden op hun beurt weer de EHBZ. Met behulp van een strandwacht van de Stichting Strandexploitatie Walcheren (SSW) kon de zeehond worden gevangen. Het bleek te gaan om dezelfde zeehond als die 's ochtends was waargenomen.

Het dier had inderdaad een zware longworminfectie. Ook had het diverse verwondingen aan de voor- en achterflappen. De zeehond is overgebracht naar de Zeehondencreche in Pieterburen.