'EHBO'ers moeten vrij kunnen kiezen'

Toegevoegd: 01-03-2012, 12.48 uur
Door: Meryem Mouha

MIDDELBRUG - Het Nederlandse Rode Kruis (NRK) Walcheren wil dat vrijwilligers die bij andere verenigingen EHBO-diensten draaien een definitieve keuze maken tussen een EHBO-verlenende organisatie. Event-Safe, die ook EHBO-diensten aanbied, is hier boos over.

Veel EHBO-vrijwilligers zijn volgens Event Safe lid van meerdere verenigingen. Zij zijn dus lid van bijvoorbeeld het Rode Kruis Walcheren, de EHBO-vereniging Middelburg en Event-Safe. “Ze kiezen ervoor om naast hun betaalde baan vrijwilligerswerk te doen. Ze kiezen een evenement wat bij hun past. De ene keer is dat voor de EHBO-vereniging, de andere keer voor het Rode Kruis.”

“Het Rode Kruis is daar niet blij mee, ze vinden dat vrijwilligers een keuze moeten maken”, zo zegt Jean Vroomen van Event-Safe. Volgens Vroomen heeft het Rode Kruis aan haar vrijwilligers laten weten dat zij worden uitgeschreven als ze een 'concurrende' organisatie opzetten.

Vroomen: “Willen ze voor een andere partij diensten draaien, dan moeten ze dat vooraf eerst overleggen. Doen ze dat niet, dan worden ze bij herhaling uitgeschreven door het Rode Kruis. De kleine vergoeding die de EHBO-vereniging of bijvoorbeeld Event-Safe vraagt, moeten zij bovendien afstaan aan het Rode Kruis, omdat het vrijwilligers zijn 'van' het Rode Kruis.”

Volgens Vroomen kan niemand aanspraak maken op het alleenrecht van zijn vrijwilligers. “Het landelijke Rode Kruis heeft ons ook laten weten niet gecharmeerd te zijn van de Walcherse regeling.”

De Walcherse afdeling van het Rode Kruis was vanmiddag niet bereikbaar voor commentaar.

Martijn (2-3-2012 om 15:50)
Het RK heeft ook artsen, vrachtwagenchauffeurs,taxibuschaffeurs en verpleegkundige in dienst. Stuk voor stuk buiten het RK om verkregen competenties waar zij kosteloos gebruik van maken. De meeste mensen die bij meerdere organisaties vrijwilliger zijn hebben een dus daninge staat van dienst 1/2
Jessica (2-3-2012 om 08:01)
@tom je bepaalt toch zelf wat je met je vrije tijd doet. ze zouden het ook positief kunnen zien want bij twee leer je meer en hou je jezelf up to date. En event safe werft zijn eigen m. ensen. er wordt zelfs geflyerd.
Jean (1-3-2012 om 23:32)
@J sorry J.. ik (Jean Vroomen) ben nog nooit lid geweest van het rode kruis! Mijn broertje (Eduard) is nog steeds lid van het rode kruis, maar heeft niets te maken (bestuurlijk) met het rode kruis. Hij is " slechts" een zeer gewaardeerde kracht, die bij ons zijn passie kan uitvoeren: EHBO verlenen!!
VdVonck (1-3-2012 om 19:25)
Ze moeten blij zijn dat er vrijwilligers zijn die zich willen inzetten voor de organisatie! Het belangrijkste is dat de 'slachtoffers' geholpen worden. Discussies voeren over dit soort onzinnige dingen kost alleen maar geld. Misschien tijd om de subsidies te stoppen en de top te vervangen!
Fam. (1-3-2012 om 18:15)
Krachten bundelen in een tijd waarin er steeds minder vrijwilligers zich aanbieden!!!! Inplaats van ieder voor zichzelf beginnen.
Zomaar iemand (1-3-2012 om 18:13)
@Tom je hebt duidelijk de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt! ook bij event-safe kan je gewoon opleiding volgen en de herhalingen !! beetje jammer kerel!!