Brandweerwedstrijden Kloosterzande

Toegevoegd: 13-03-2012, 14.23 uur
Door: Meryem Mouha

KLOOSTERZANDE - Op zaterdag 17 maart vormt Kloosterzande de hele dag toneel van de jaarlijkse terugkerende Zeeuwse brandweerwedstrijden. In totaal nemen 10 Zeeuwse vrijwillige brandweerploegen deel aan deze wedstrijden.

Momenteel worden deze wedstrijden veelal vaardigheidstoetsen genoemd. De jaarlijkse toetsen vormen een mooi gelegenheid om de vaardigheden te beoefenen en deze te meten aan die van andere korpsen. Ook is het een ontmoetingsdag voor de brandweerlieden. Het brandweerteam van Kloosterzande telt 19 vrijwilligers. Zij staan in voor de organisatie van de Zeeuwse wedstrijden.

De meldingen kunnen variëren van een brandmelding tot een ongeval van beknelde personen tot een incident waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn. Ook samenwerking met politie, ambulance en andere diensten kunnen onderdeel zijn in het scenario.

Elke deelnemend team bestaat uit een bevelvoerder, 5 manschappen en een chauffeur/pompbediener. Diverse juryleden staan garant voor de beoordeling van de teams.

De wedstrijden starten rond 8.00 uur en duren tot circa 17.00 uur.