Reddingsbrigade grijpt net naast titel

Toegevoegd: 12-05-2012, 16.29 uur
MIDDELBURG - De Middelburgse reddingsbrigade is net niet verkozen tot Reddingsbrigade van het jaar 2011. Vanwege het project Veiligstrand.nl van de Middelburgse club samen met twee andere brigades in de race voor de titel, maar zaterdag werd duidelijk dat de titel naar Gouda ging.

Het voorlichtingsproject Veiligstrand.nl is bedoeld voor basisscholen. In 2011 werd gestart met het geven van voorlichting over de gevaren van de zee. Het project werd opgezet omdat de brigade constateerde dat er maar weinig voorlichting werd gegeven over hoe je een dagje aan het strand ook veilig kunt laten verlopen. Dat initiatief werd nu dus bekroond met een nominatie voor de verkiezing Reddingsbrigade van het jaar.

De jury roemde de brigade omdat er juist niet wordt gekeken naar het belang van de vereniging maar dat in dit project de preventie echt centraal staat. “Dit project is echt gericht op de maatschappij en heeft bovendien een mooie internetpagina die goed werkt en ‘simpel’ uitleg geeft aan mensen die niet uit de reddingsbrigadewereld komen”, zo schrijft de jury in haar rapport. Om te vervolgen: “Dit is echt iets waar de Middelburgse brigade er mee uitspringt. De bewaking en voorlichting van/over de gevaren van de zee is belangrijk en dit heeft de club voortreffelijk opgepakt.”

Voorzitter Leo Wolterman van de Middelburgse Van Dixhoornbrigade is trots op de nominatie. “We hebben veel energie gestopt in het project en het is echt een succes. Op een begrijpbare en directe manier leren we kinderen hoe ze zelf kunnen bijdragen aan een veilige dag op het strand. Na deze eerste startpresentatie hebben we al diverse andere scholen bezocht om voorlichting te geven. Naast een presentatie krijgen de kinderen altijd een folder mee en worden posters uitgedeeld die op school kunnen worden opgehangen. Er zijn ook werkboekjes en puzzels gemaakt. Verder is er de speciale website www.veiligstrand.nl. Daar kun je onder meer vinden wat je moet doen om ons een presentatie te laten verzorgen op jouw school / de school van je kinderen.”

In totaal kwamen er 13 aanmeldingen binnen voor de verkiezing, die werd georganiseerd door Reddingsbrigade Nederland, de overkoepelende bond van alle reddingsbrigades in ons land. Het was overigens de derde keer in het bestaan van de brigade dat de Van Dixhoornbrigade werd genomineerd voor de verkiezing brigade van het jaar. Bij de eerste verkiezing in 1994 greep de club naast de titel, maar in 2005 werd de nominatie wel verzilverd. De brigade kreeg de prijs toen voor het opzetten van een traject dat ook jongere leden al bij het werk van de rampenploeg ging betrekken. Dat traject is een groot succes en was het eerste dergelijke initiatief in ons land.

Zie ook:
- Strandproject reddingsbrigade genomineerd (10-05-2012)
- Preventieproject scholieren van start (22-03-2011)
- 'Kinderen veiliger naar strand' (20-03-2011)
- Middelburgse reddingsbrigade is Brigade van het jaar (21-05-2006)
- Website reddingsbrigade: www.vandixhoornbrigade.nl
- Website Veiligstrand: www.veiligstrand.nl