Reddingsbrigade geeft demonstratie

Toegevoegd: 17-06-2012, 11.03 uur
Het slachtoffer wordt vanuit de vlet op een brancard getild.
© Foto: Roland de Jong / Provicom
MIDDELBURG - De leden van de minioren, junioren en senioren rampenploegen van de Middelburgse reddingsbrigade hebben zaterdagmiddag in de Middelburgse haven diverse demonstraties gegeven.

De vrijwilligers van de rampenploeg zijn 24/7 beschikbaar om in geval van rampen uit te rukken. Ze zijn met name getraind om ingezet te worden in overstroomde gebieden. Om professioneel te kunnen handelen, wordt deze groep regelmatig getraind.

Lid worden van de reddingsbrigade kan al vanaf 6 jaar. Vanaf 14 jaar kunnen leden lid worden van de minioren en junioren rampenploegen. Hierin worden ze klaargestoomd voor de echte rampenploeg, bestaande uit volwassenen.

Onder het toeziend oog van een groep belangstellenden, jeugdleden en ouders werd zaterdag onder meer getoond hoe met behulp van een reddingsvlet een drenkeling uit het water gehaald kan worden en hoe deze met behulp van een brancard op de wal kan worden getild.

Verder werd er volop geoefend op het redden van een drenkeling met behulp van een reddingsklos, een touw of een werpzak. Natuurlijk mochten de mensen die op het spektakel waren afgenomen ook een reddingsmiddel ter hand nemen om vervolgens zelf te ervaren hoe het is om iemand te redden.

Ook lieten de leden van de Van Dixhoornbrigade zien hoe je je, als je met een groepje onverhoopt te water bent geraakt, het beste kan gedragen: elkaar vasthouden en in een cirkel gaan drijven, de zogeheten 'Huddle-houding'.

Twee leden van de brigade durfden het aan om in zwemkleding het koude water in te gaan om zo een 'natte redding' te demonstreren. De aanwezige kinderen mochten ook mee met een vlet voor een vaartochtje door Middelburg.

Zie ook:
- Kennismaken met rampenploeg (11-06-2012)
- www.vandixhoornbrigade.nl