'Ik wil er dag en nacht voor de dieren zijn'

Toegevoegd: 08-11-2004, 20.31 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]
MIDDELBURG - Als het aan Quinthus Hoveling uit Kloetinge lag was hij er al geweest: een dierenambulance op de Bevelanden. Het liep echter niet zoals gepland en op dit moment is nog niet alles rond om zo'n dierenambulance te realiseren.

Dat de ambulance nog niet rondrijdt om dieren in nood te helpen komt doordat de financiële kant van de hulpdienst nog niet helemaal rond is. Er zijn wat financiële tegenslagen geleden en helaas kon ook de verwachte ambulance niet in gebruik genomen worden. Hoveling wil echter zo snel mogelijk aan de slag: ""Ik wil er dag en nacht voor de dieren zijn, 365 dagen per jaar."

Op dit moment is men ook nog op zoek naar een geschikte werkruimte voor de medewerkers van de ambulance. Men is op zoek naar een ruimte van ongeveer 200 à 300 vierkante meter. Het liefst zou voorzitter Q. Hoveling zien dat hij zijn woonhuis kan koppelen aan een werkruimte voor de ambulance maar dat is geen directe vereiste.

De vrijwilligers van de dierenambulance zijn hard op zoek naar donateurs en sponsors om de ambulance rijdende te krijgen. In ruil hiervoor krijgen donateurs twee keer per jaar een speciaal krantje waarin hen verteld wordt waaraan hun geld besteed wordt. Met het benodigde geld zal onder andere (navigatie)apparatuur worden aangeschaft. Ook zal in de toekomst geld nodig zijn voor bijvoorbeeld de huur van de werkplek en de brandstofkosten voor het ambulancebusje.

Het idee voor een eigen dierenambulance voor de Bevelanden is overigens ontstaan bij Hoveling zelf. Hij werkte hiervoor ongeveer tien jaar bij de dierenambulance in de Zaanstreek. Toen hij daarna naar Zeeland verhuisde miste hij toch een ambulance die dag en nacht klaar stond voor hulpbehoevende dieren in de provincie. De huidige ambulances rijden immers niet 's avonds laat en 's nachts, dat is dus wel de bedoeling van deze nieuwe dierenambulancedienst.

De toekomstige dierenambulance is overigens al aangesloten bij de Federatie Dierenambulances Nederland (FDN). Deze organisatie zorgt onder andere voor de vertegenwoordiging naar de media, de rijksoverheid, gemeenten etc. Deze federatie telt op dit moment circa zeventig dierenambulance organisaties door heel het land. Het aantal dierenambulances op dit moment in Nederland wordt overigens geschat op ongeveer negentig..

Wilt u de Stichting Dierenambulance Bevelanden e.o. steunen?
Neem dan contact op met Stichting via onderstaande adresgegevens en/of telefoonnummer:
Lewestraat 10 4481BD Kloetinge Tel: 06-23466221

U kunt de dierenambulance ook bereiken via de eigen internetsite van de dierenambulance Bevelanden of via het e-mailadres [email protected].