Taakstraf voor brandstichting en diefstal

Toegevoegd: 10-08-2012, 00.45 uur
Door: Manfred Berrevoets
MIDDELBURG - Drie jongelui uit Zierikzee (17, 20 en 22 jaar), die verdacht werden van onder meer enkele brandstichtingen, diefstallen en de diefstal van enkele beeldjes van de begraafplaats, zijn donderdag door de rechtbank in Middelburg veroordeeld tot taakstraffen variërend van zestig tot 150 uur.

Voor twee van hen was een deel voorwaardelijk. Bovendien moeten ze samen 564 euro betalen; de kosten die de brandweer heeft gemaakt om de vuurtjes te blussen. De jongste van het stel werd eveneens schuldig bevonden aan twee pogingen tot straatroof.

Overigens werden de misdrijven in wisselende samenstelling gepleegd. Zo staken ze op 19 november in Zierikzee met de jongste als aanjager enkele containers in Zierikzee in de fik en braken ze enkele weken daarvoor in bij de Pontes Praktijkschool. Daar werden een tv en een computer mee.

In de nacht van 28 september brachten ze een bezoek aan de begraafplaats en namen daar enkele beeldjes die op een graf stonden mee. De beeldjes, een duif en een engel, werden later over de rand van de Zeelandbrug de Oosterschelde in gedumpt.

Bewoner Zeeland (10-8-2012 om 12:05)
Diefstal inbreken straatroof brandstichting en dan taakstraf ??? Welke geytenwolle sok bepaald dat even zou eerder zegen 3 jaar cel. En de boete 1 nul erachter. En dan van een begraafplaats !!!! Grote impact samenleving ik heb steeds minder vetrouwen in deze rechtstaat !!!
Piet (10-8-2012 om 07:51)
Ik vind dat puur voor alleen al het stelen van een begraafplaats een gevangenisstraf op zijn plaats is. Dat is zo asociaal en tel daarbij alle andere feiten op... En in die leeftijd zijn het geen jongelui maar gewoon mannen. Een vergoeding voor de weggenomen beelden lijkt me ook op z'n plaats..!
Willem (10-8-2012 om 06:40)
Respektloos