'In 2030 meer branddoden boven 65'

Toegevoegd: 27-09-2012, 18.21 uur
MIDDELBURG- Door de vergrijzing, een hogere levensverwachting en de trend om langer zel fstandig te blijven wonen, zal het aantal ouderen dat overlijdt door brand flink toenemen. Dit concludeert René Hagen, lector Brandpreventie.

Hagen: "Als we nu geen actie ondernemen, zal in 2030 bijna 50% van alle doden door woningbrand boven de 65 jaar zijn." Daarom richten de Brandweer en de Brandwonden Stichting zich vanaf vandaag op senioren met de campagne ‘Wat doe JIJ bij brand?'

Ouderen lopen volgens de Nederlandse Brandwondenstichting een groter risico een woningbrand niet te overleven. Vergeleken met mensen onder de 65 jaar, is de overlijdenskans 2,6 keer zo groot. "Op dit moment kennen wij gemiddeld 48 doden per jaar door woningbranden, waarvan 31% 65 jaar of ouder is. Bij ongewijzigd beleid (en uitgaande van ongewijzigd bevolkingsaantal) verwacht ik in 2030 dat dit stijgt naar 47%. Dit is een toename van 80% van het aantal doden onder ouderen en een toename van 19% op het totaal aantal doden bij woningbranden," aldus Hagen, lector Brandpreventie en voorzitter van de Nationale Brandpreventieweken.

Met de landelijke publiekscampagne ‘Wat doe JIJ bij brand?' proberen we deze toename te verkleinen. Brandweerprofessionals vanuit 25 veiligheidsregio's werken samen met de Brandwonden Stichting aan brandveiligheidsbewustzijn om zo branddoden en gewonden te voorkomen. Daarnaast worden de eerste stappen gezet om duizenden vrijwilligers te trainen en in te zetten om rookmelders op te hangen bij mensen die dat niet zelf kunnen.

De hele maand worden Nederlanders - en dan met name senioren - geconfronteerd met de vraag ‘Wat doe JIJ bij brand?'. De gezamenlijke campagne van de Brandweer en de Brandwonden Stichting moet mensen aan het denken zetten, maar vooral aansporen tot actie. Beperk de risico's op brand in huis, maar weet ook wat je moet doen als er brand is.

Via www.watdoejijbijbrand.nl test je of je een brand in jouw huis overleeft. Lokale acties van brandweerkorpsen zoals een rookcontainer waarin je een brand beleeft, brandveiligheidschecks bij mensen thuis of samenwerkingsverbanden met thuiszorgorganisaties gecombineerd met de landelijke slagkracht van de Brandwonden Stichting zorgen er samen voor dat in oktober niemand aan de vraag kan ontsnappen. Dit alles om de verwachte toename van het aantal branddoden te verkleinen.

"Een klein vlammetje is binnen drie minuten veranderd in een alles verslindende woningbrand. De hitte en giftige gassen die vrijkomen, zorgen ervoor dat je het simpelweg niet overleeft als je de brand te laat of helemaal niet opmerkt. Zonder werkende rookmelder ben je bij een woningbrand dus kansloos", aldus de stichting.

Senioren en mensen die, om wat voor reden dan ook, zelf geen rookmelder kunnen plaatsen, kunnen de hulp inroepen van het Rookmelderteam. Dit team van vrijwilligers, geworven door de Brandwonden Stichting en getraind door de Brandweer, hangt rookmelders op bij mensen die dat niet zelf kunnen. Duizenden mensen hebben zich inmiddels aangemeld. Zij gaan binnenkort op pad om rookmelder(s) op te hangen en uit te leggen hoe je brandveilig(er) woont.

Mensen die graag een rookmelder geplaatst willen krijgen, melden zich aan via www.brandwondenstichting.nl/hulpgevraagd.

Marco (28-9-2012 om 22:17)
2. Mijn oma wou ook zo graag dood, ze kon niks meer, pijn hier, pijn daar, amper normaal praten, ze hebben haar gewoon pijn laten lijden. Nu is uiteindelijk heen gegaan en ik zal haar blijven missen maar dit is gewoon beter voor haar, zo zou allen moeten denken, klinkt hard, beter dood dan pijnlijdn
Marco (28-9-2012 om 22:11)
Nou, dan ga ik even hard klinken. Dan net als met TE oud geworden dieren ook oudere mensen die echt niks meer kunnen een spuitje geven. Want wat moeten, kunnen ze nou nog doen dan behalve volgestopt te worden met medicijnen. Zitten ze daar beetje voor zich uit te staren en niet weten wie, wie is.
Thera (28-9-2012 om 14:38)
Wat een negatieve reacties allemaal. Als we realistisch nadenken weten we wel dat er bij ouderen geselecteerd gaat worden op thuiszorg, maaltijden, onderhoud en beveiliging, gewoon omdat men dat niet meer kan betalen met alle oplopende vaste lasten en aangepaste pensioensrechten. Dit heeft gevolgen
Ceestwee (28-9-2012 om 12:27)
@ belachelijk, Ja,volgens dhr.Theo Stam uit Middelburg weet de farmaceutische industrie dat. Ook weten ze dat er in 2030 200.033 ouderen een slecht passend kuntgebit zullen hebben. 't Is maar dat we het allemaal weten en er rekening mee kunnen houden. Zucht!
Francois (28-9-2012 om 12:10)
In 2030 bestaat Zeeland niet eens meer, de dijken zijn doorgebroken... Wat een onzin, gaat nergens over dit...
Belachelijk (28-9-2012 om 07:43)
Ja hoor tuurlijk wetenschappers weten nu al wat er in 2030 gebeurd hoe vaak is al niet gezegd dat die en die data de wereld vergaat? en we leven nog steeds allemaal dus allemaal grote onzin mensen op de kast jagen dat doen ze maar mij niet