Waarschuwing voor slik op de weg

Toegevoegd: 04-10-2012, 12.22 uur
MIDDELBURG - Landbouwers zijn weer begonnen met het rooien van aardappelen en bieten. Tijdens deze werkzaamheden kan er slik op de wegen terechtkomen. In de schemering of in combinatie met regen of mist kan dit tot gevaarlijke situaties leiden voor het verkeer. Het Waterschap Scheldestromen waarschuwt hiervoor.

Waterschap Scheldestromen wil gevaarlijke situaties voorkomen. Zodra het waterschap onveilige situaties ontdekt, moet er altijd direct worden opgeruimd. Het waterschap gaat op zoek naar de vervuiler die de weg direct schoon moet maken. Lukt dit niet, dan zorgt het waterschap dat de weg wordt schoongemaakt. Ook het slik in wegbermen moet worden opgeruimd.

Om ongevallen te voorkomen wijst waterschap Scheldestromen alle agrariërs erop:

- ernstige vervuiling te voorkomen door slik van de wielen van de landbouwvoertuigen te verwijderen voordat de voertuigen de weg op gaan;
- de vervuilde wegdekken zo snel mogelijk schoon te (laten) maken en geen grote blokken klei in de bermen te laten liggen;
- contact met het waterschap op te nemen als een verkeersonveilige situatie dreigt te ontstaan door slik op de weg, waarbij het waterschap kan besluiten om borden met een snelheidsbeperking en slipgevaar te plaatsen;
- voor aanvang van de werkzaamheden slikborden of -stickers te plaatsen, zodat weggebruikers ruim van te voren op mogelijk gevaar geattendeerd worden. De borden zijn verkrijgbaar bij ZLTO (0113-247700) en Cumela (033-2474900).

Het waterschap houdt toezicht op het naleven van de spelregels zoals die hierboven vermeld staan. Als het mogelijk is, kan het waterschap ook een helpende hand bieden. Soms zal het waterschap besluiten borden met een snelheidsbeperking te plaatsen. Bij nalatigheid laat het waterschap de weg schoonmaken op kosten van de vervuiler.

Weggebruikers moeten in het buitengebied de komende maanden rekening houden met slik op de weg. Wanneer het regent of mistig is, kan dit al verraderlijke verkeerssituaties opleveren en met slik op de weg wordt het nog belangrijker dat de weggebruiker de snelheid aanpast aan de omstandigheden. In deze periode wordt van de weggebruikers extra alertheid gevraagd.

Als opslag van bieten niet mogelijk is op eigen terrein of op een centrale opslaglocatie is opslag in de berm of op overhoeken in overleg met de opzichter onder voorwaarden toegestaan. Deze voorwaarden zijn dat er geen zichtbelemmering optreedt voor de weggebruikers en dat er een afstand van 1,80 m uit de zijkant van de verharding wordt aangehouden. Als een ongeluk wordt veroorzaakt door slik op de weg of verkeerde opslag van bieten, dan is de vervuiler verantwoordelijk voor het ongeval en voor alle gevolgen van dien.

Ik (5-10-2012 om 06:52)
Aantal jaar geleden heb ik een eenzijdig ongeval gehad door middel van slik! bewijzen van geen geplaatste borden door de boer etc etc, ik trok aan het kortste eind, dus reken nou echt niet op je verzekering want die schuiven het af op media berichten
Fietser (5-10-2012 om 05:59)
Vroeger was dat er ook niet en nu moet alles opeens gemeld!! Iedere weggebruiker er gewoon rekening mee moet houden, als je perse binnendoor moet en je ziet een rooier en er rijden tractoren heen en weer ga dan wat trager rijden. Ook als het niet regent, rijd anders even om, simpel toch.
M. Stoel (4-10-2012 om 19:33)
Da's allemaal heel mooi hoor, zeker met het ernstige ongeluk van afgelopen jaar in Hoedekenkserke in het achterhoofd, maar het was ook erg handig geweest indien men weet waar men als weggebruiker een gevaarlijke situatie kan melden. Dus bij deze, geacht Waterschap Scheldestromen, welke mogelijkheden hebben wij als weggebruiker om een gevaarlijke situatie te melden? Verleden jaar was een melding via de webiste van Waterschap Scheldestromen niet afdoende.............
Theo de feijter (4-10-2012 om 13:16)
T's een bende op de weg.!!! laat die boeren de zooi meteen opruimen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!