Taakstraf geëist voor autobranden

Toegevoegd: 11-10-2012, 21.18 uur
Door: Manfred Berrevoets
MIDDELBURG - Het was niet echt slim van ze vond die 23-jarige Goesenaar en zijn 18-jarige vriend uit Wilhelminadorp, die donderdag voor het hekje van de rechtbank in Middelburg stonden.

Maar niettemin hadden ze een enorme mazzel gehad, vond officier van justitie M. Paapen. Immers, ze hadden vijf auto's in brand gestoken en daar waar normaliter een verdachte van brandstichting geruime tijd in voorarrest blijft, werden de twee al na twee dagen vrijgelaten. Tegen elk eiste de officier een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf van een jaar. Ook zouden ze gezamenlijk een schadevergoeding van 13.000 euro moeten betalen.

Mochten de twee schuldig worden verklaard, dan kunnen ze nog een rekening van de verzekeringsmaatschappijen verwachten van om en nabij de 80.000 euro. De Goesenaar had midden juli vorig jaar ruzie gehad met zijn baas Post NL en uit wraak besloot hij samen met zijn vriend een bestelwagen van het bedrijf in brand te steken. Zo gezegd zo gedaan en omdat ze vreesden dat de link naar uitgebrande wagen en boze ex-werknemer wel snel gelegd zou worden, besloten ze tot een afleidingsmanoeuvre: nog een paar auto's in de fik.

En zo geschiedde. Ze hadden echter buiten een babbelende vriendin gerekend en kort naar de branden konden de twee in de kraag worden gevat. Dat ze eerder die maand in Kattendijke een afvalcontainer in brand hadden gestoken en geprobeerd een mobiel toilet (Dixie) in brand te steken, deden de twee af met 'kattenkwaad'.

Ina (14-10-2012 om 21:08)
Ja de straf is ligt.Die jongens hebben het gedaan maar denk eens aan de eigenaren en wat denk je van de ouders.Ze slepen niet alleen zichzelf mee maar ook andere.
Belachelijk (12-10-2012 om 16:51)
Belachelijk lage straf weer, ik dacht dat brandstichting zo ongeveer gelijk stond aan terrorisme ? ook daar treed men niet op. nederland is zwak en laf.
Daisy (12-10-2012 om 16:19)
Jemig!! Niet zo slim als reactie.. Slappe zak. Dan wel hè als ze in rechtbank staan. Hoop dat ze er niet zo makkelijk vanaf komen. Als iedereen maar zo soft wordt gestraft waar maakt iedereen zich nog druk om.. Je komt er toch mee weg met taakstrafjes van 10tal uurtjes.