Bob scoort in Zeeuwse sportkantines

Toegevoegd: 15-10-2012, 11.01 uur

MIDDELBURG - Minder sporters en supporters die met een slok op de kantine verlaten om aan het verkeer deel te nemen. Dat was de doelstelling van de BobSport-campagne die sinds maart werd gehouden in onze provincie. De campagne is een succes want onderzoek heeft uitgewezen dat er daadwerkelijk meer automobilisten nuchter de sportkantine verlaten.

De nieuwe campagne wordt als pilot gedraaid in vijf provincies. Zeeland is er daad één van. Sinds 15 maart worden sportkantines van voetbal-, hockey-, tennis- en korfbalclubs bezocht om de bezoekers aan te sporen om met elkaar af te spreken wie als Bob zijn sportvrienden veilig naar huis brengt.

Volgens het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is de campagne een succes. “Onderzoek van ons en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu laat zien dat het percentage automobilisten dat na een bezoek aan de sportkantine nuchter naar huis rijdt met ruim 14% is gestegen tot 80%. Het percentage automobilisten dat de alcohollimiet van 0,5 promille heeft overschreden is meer dan gehalveerd tot 5,3%.”

Uit het evaluatieonderzoek blijkt verder dat steeds meer Zeeuwse kantinebezoekers een Bob-afspraak maken. In 2011 maakte slechts de helft een dergelijke afspraak. In 2012 is dat percentage gestegen tot bijna 70%. Bovendien houden mensen die een Bob-afspraak maken zich ook vaker aan die afspraak. Het percentage echte Bobs stijgt in 2012 met bijna 20% tot 85,2%.

Volgens het ROVZ laten de resultaten zien dat de intensieve campagne bijdraagt aan het verbeteren van het gedrag van de bezoekers van de sportkantines. “En daarmee wordt het verkeer veiliger”, aldus het ROVZ. De campagne zal ook in 2013 worden voorgezet.

@nietpas (17-10-2012 om 13:18)
Waar heb jij het over? Gesponsord bier drinken? Totaal verbod? Zullen we ook cafe's geen alcohol meer laten verkopen?
Nietpas (send) (15-10-2012 om 16:55)
Ik vraag me af waarom er overheidssteun naar sportclubs gaat die dan in de kantine gaan zitten zuipen. wat heeft dat met gezond sporten te maken ?! gemeentelijk sponsor zuipen zou een betere naam zijn als "sport" kantine. ik bepleit een totaalverbod van die alcodrugs bij elke "sport"club.