Brandweerwedstrijden Vlissingen

Toegevoegd: 29-10-2012, 20.38 uur
De ploeg Mauritsfort in actie op de brand-baan.
© Foto: Marco Marijs
VLISSINGEN - Brandweerploegen uit Hulst, Oosterland, Breskens en 's-Heer Arendskerke zijn zaterdag winnaar geworden bij brandweerwedstrijden in Vlissingen.

De gehele dag vonden in de voormalige machinefabriek de onderlinge Zeeuwse vaardigheidstoetsen plaats. Hier kwamen 32 brandweerploegen in actie op twee verschillende (fictieve) incidenten. Op ieder incident dienden twee ploegen gezamenlijk een incident te bestrijden.

In het ene geval was dit een gecompliceerd ongeval waarbij een aantal slachtoffers met behulp van hulpverleningsgereedschappen moest worden bevrijd. Het andere incident betrof een forse brand waarbij een aantal personen in veiligheid diende te worden gebracht. 's Avonds werden de uitslagen van de toets bekend gemaakt door burgemeester Roep van de gemeente Vlissingen.

Zaterdag vond ook de Netwerkdag van de Veiligheidsregio Zeeland plaats. De netwerkdag vond plaats in het kader van het 'Jaar van het Water' in samenwerking met het project Flood Aware.

In de ochtend was er een symposium voor genodigden met verschillende sprekers spraken over risico's van water en de bewustwording daarover. Eén van de sprekers was Brendan Nelson van Queensland Government uit Australië. Hij gaf een indrukwekkende presentatie over de lessen die zijn geleerd na de overstromingen en orkaan die Queensland hebben getroffen.

In de middag vond de informatiemarkt "Water en Veiligheid" plaats waarbij verschillende organisaties aanwezig waren, naast een aantal overheidsinstellingen waren onder andere de KNRM en de Reddingsbrigade hierbij aanwezig met demonstraties in de binnenhaven. Daar lagen ook een schip van de Koninklijke Marine en één van de commandovaartuigen van Rijkswaterstaat.