Cold case onderzoek huis burgemeester

Toegevoegd: 08-11-2012, 09.34 uur
PHILIPPINE - Rondom de woning van de Terneuzense burgemeester Jan Lonink in Philippine wordt momenteel onderzoek gedaan in het kader van een Belgisch cold case onderzoek.

Het onderzoek houdt verband met de verdwijning van de Belgische Vera Van Laer. De vrouw was destijds 30 jaar en verdween op 5 juli 1996. De Belgische politie is op zoek naar het lichaam van de vermiste vrouw. De hoofdverdachte in de zaak, de 57-jarige Marc de Schutter, woonde ten tijde van de verdwijning samen met Van Laer. Ze verbleven destijds in de woning in Philippine. In het voorjaar verhuisde de verdachte naar Frankrijk.

Het huis in Philippine wordt nu betrokken in het opnieuw opgestarte onderzoek. Vanaf vandaag wordt op het perceel gezocht naar sporen en bewijsmateriaal. Het onderzoek ter plaatse neemt naar verwachting enkele dagen in beslag. De straat wordt ten behoeve van het onderzoek afgezet.

Het huis werd in december 1998 ook al onder de loep genomen. Dat gebeurde volgens het Belgische Openbaar Ministerie in de eerste fase van het onderzoek. De zoeking die deze week wordt uitgevoerd is grondiger en ook is de hoop dat modernere technieken nieuwe zaken aan het licht kunnen brengen.

Geen betrokkenheid
Volgens het Openbaar Ministerie en de gemeente Terneuzen is burgemeester Lonink op geen enkele wijze zelf betrokken bij het strafrechtelijke onderzoek. Lonink woont met zijn partner in het huis sinds 2005. In dat jaar kocht hij het huis van de vorige eigenaar die daar sinds eind jaren negentig woonde. Die had het destijds van de verdachte gekocht. “Met de verdachte heeft de burgemeester dan ook geen enkele persoonlijke of zakelijke relatie”, zo laat de gemeente Terneuzen weten.

Jan Lonink geeft in een verklaring aan “zeer verrast” te zijn toen hij en zijn partner over de zaak werden geïnformeerd. “Het is ingrijpend als de plek waar je woont in relatie wordt gebracht met zo'n zwaar feit uit het verleden, nog uit een periode van vóór de vorige eigenaar. Wij geven de onderzoekers alle ruimte voor hun onderzoek. Het onderzoek kan ervoor zorgen dat een zaak na zestien jaar kan worden opgelost. Dat is van groot belang omdat het recht ook na lange tijd zijn beloop moet krijgen en misdaad bestraft moet worden."

Verdachte
De 57-jarige verdachte zit momenteel vast. Hij verbleef in Thailand maar is op 4 september jongstleden door dat land uitgeleverd aan België. Deze maandag is zijn hechtenis met drie maanden verlengd.

De verdachte werd ten tijde van de verdwijning ook al als verdachte aangemerkt, maar hij werd op 6 februari 2003 'buiten vervolging' gesteld wegens 'onvoldoende bezwaar'. Op 5 mei 2010 werd het onderzoek echter heropend nadat het dossier opnieuw tegen het licht was gehouden. De verdachte blijft tot nu toe echter elke betrokkenheid bij de zaak ontkennen.

Huiszoekingen
De verdwijningszaak is opmerkelijk omdat ook Antwerpse politie-ambtenaren als verdachte zijn aangemerkt. Drie politiemannen hebben een tijdje vastgezeten op verdenking van valsheid in geschrifte.

De drie zouden met processen-verbaal gerommeld hebben. Eén van de betrokkenen zou goed bevriend zijn geweest met de 57-jarige verdachte. De drie ontkenden, maar werden wel geschorst. De politiemedewerkers worden ook nu weer opnieuw gehoord.

Woensdagmiddag zijn er nog huiszoekingen gedaan bij de gebouwen waar de politie-agenten nu werkzaam zijn. De doorzoekingen vonden plaats in de Oudaan en bij gebouwen op de Mechelsesteenweg. Volgens een woordvoerder van het Belgische OM verliepen de huiszoekingen zonder problemen.

Zie ook:

Onderzoek in tuin woning burgemeester (08-11-2012)

Chris (8-11-2012 om 13:21)
Veel sterkte, meneer Lonink.