Internetoplichter aangehouden

Toegevoegd: 21-11-2012, 17.22 uur
BRUSSEL - In Brussel is vanmorgen door de Belgische politie, op basis van een Europees aanhoudingsbevel, een 33-jarige man uit Middelburg aangehouden. Hij wordt verdacht van internetoplichting.

De man wordt ervan verdacht honderden mensen te hebben gedupeerd, die tevergeefs telefoons of concertkaartjes bij hem kochten en betaalden. Hij maakte daarbij gebruik van diverse katvangers van wie hij tijdelijk hun (lege) bankrekening en een bijbehorende pinpas wist te verkrijgen.

De benadeelden maakten in goed vertrouwen geld over naar de katvanger en konden zelfs met hem als verkoper communiceren. De verdachte bediende zich namelijk van prepaid telefoons en tijdelijke e-mailadressen. Hij bekende verantwoordelijk te zijn voor 70 tot 80 procent van de zaken die waren gerelateerd aan 44 verschillende katvangerrekeningen die stonden vermeld op de website van de Stichting Stop Internet Oplichting.

In totaal ging het om vele honderden betalingen van kennelijk gedupeerden, waarvan zo’n 160 aangiften in het dossier zijn gevoegd. Ook in België heeft hij een spoor van oplichtingspraktijken achtergelaten waarvoor hij ook is vervolgd.

De man zal worden overgedragen aan de Nederlandse autoriteiten.

Mar (22-11-2012 om 18:25)
Dan denk je 'goedkoop' aan een kaartje te komen, heb je niks. Gelukkig hebben ze de man toch achterhaald. Koop je kaarten e.d. bij een vertrouwd adres, ben je toch zekerder en heb je waar voor je geld en nu je geld kwijt en geen kaarten of telefoon.
Arjan (21-11-2012 om 22:48)
De mensen die hun rekening hiervoor hebben laten gebruiken, die zijn net zo goed schuldig. Geld terug betalen van zijn eigen rekening en anders ga je er maar voor werken zodat je de gedupeerden hun geld kan terug geven.
Edj (21-11-2012 om 21:41)
Mooi !!