Brigade waarschuwt voor gevaar ijs

Toegevoegd: 18-01-2013, 09.40 uur

MIDDELBURG - Reddingsbrigade Nederland waarschuwt mensen die de komende dagen het ijs op willen gaan. Het schaatsplezier is namelijk niet zonder gevaar.

"Het ijs is op veel grote vaarten en plassen nog steeds verraderlijk en zwakke plekken kunnen door sneeuw slecht zichtbaar zijn. In combinatie met de lage temperatuur kunnen mensen snel in de problemen komen. Wij waarschuwen mensen om goed voorbereid het ijs op te gaan en alleen op plaatsen waar lokale autoriteiten of ijsverenigingen aangeven dat dat verantwoord is", zo laat een woordvoerder weten.

Tips van de reddingsbrigade
1) Ga goed voorbereid op pad; zorg ook voor reddingsmiddelen (touw, prikkers, telefoon)

Wat moet u doen voor u op pad gaat?
- Controleer weersverwachting, ijsdikte en eventuele waarschuwingen van lokale autoriteiten of ijsverenigingen.
- Ga niet alleen schaatsen en laat het thuisfront weten waar u bent.
- Ga niet in het donker schaatsen.
- Doe alleen mee aan georganiseerde schaatstoertochten.
- Volg een cursus ‘Hoe kom ik uit een wak?’ bij een reddingsbrigade.

Wat moet u tenminste meenemen?
- Warme vochtregulerende en winddichte kleding, handschoenen en muts.
- Drinken en een mobiele telefoon.
- Reddingsmiddelen, zoals een reddingsklos of ijsprikkers. Voor mobiele telefoons is een waterdichte beschermhoes handig. U kunt dan altijd noodhulp inschakelen.

2) Schaats verantwoord en houd rekening met anderen
Waar moet u op letten op het ijs?
- Houd voldoende afstand van andere schaatsers.
- Let op wakken of bijten en op kleurverandering van het ijs; dit kan op zwakte duiden.
- Let op bij begroeiing, bruggen en waterinlaatplaatsen of kruising van waterwegen.
- Volg de instructies van de organisatie en hulpdiensten op (bij toertochten).

3) Weet wat je moet doen als je door het ijs zakt of als je iemand anders door het ijs ziet zakken. Denk aan je eigen veiligheid en die van anderen.
Wat moet u doen als u door het ijs zakt?
- Probeer rustig te blijven.
- Breek het ijs af tot het steviger wordt.
- Probeer zijwaarts of ruggelings uit het wak te komen door u met uw voeten af te zetten tegen het ijs en/of op het ijs te rollen.
- Met ijsprikkers kunt u zich ook het ijs optrekken.
- Rol van het wak af; ga pas staan als u zeker weet dat het ijs stevig genoeg is.
- Als u onder het ijs terecht komt, zoek dan een (vaak ook in kleur) afwijkende plek (vaak zwakker) in het ijs door u met handen en voeten af te zetten tegen de onderkant van het ijs. Probeer met uw voeten een gat te schoppen.

Wat moet u doen als u iemand door het ijs ziet zakken?
- Denk aan uw eigen veiligheid! Niemand is gebaat bij een extra slachtoffer.
- Alarmeer 112 en geef zo nauwkeurig mogelijk de locatie door; geef herkenningspunten door als u in een natuurgebied bent. Laat andere mensen assisteren bij de hulpverlening.
- Loop nooit over het ijs naar een wak, maar kruip er liggend naartoe, het liefst geborgd door een touw aan de wal.
- Maak contact met het slachtoffer, bijvoorbeeld met een reddingsklos, tak of kledingstuk.
- Probeer het slachtoffer eruit te trekken. Help hem of haar zo mogelijk aan droge kleding.

Verzorger (21-1-2013 om 10:51)
@ Wil, wat dacht je van kinderen die gaan schaatsen of over het ijs gaan lopen. Kinderen zien vaak het gevaar niet en zijn naar mijn idee ook nog niet oud en wijs genoeg om te bedenken of het wel of niet kan.
Wil (18-1-2013 om 14:30)
Ze zijn toch oud en wijs genoeg zou je denken al dat softe gedoe